OESO: ‘Jongeren lijken zich niet bewust van nieuwe digitale jobs’

De OESO toont zich bezorgd over de professionele ambities van de jongeren. ‘Meer adolescenten hebben een voorkeur voor populaire, traditionele beroepen’, klinkt het in een nieuw rapport, dat aangeeft dat jongeren zich niet bewust zijn van de vele digitale jobs.

Dokter, leerkracht, dierenarts, manager, politieagent of ingenieur. Vraag eender welke adolescent welke carrière hij of zij vooropstelt en de kans is groot dat één van voorgaande jobs over de lippen komt. Dat concludeert de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) in een studie die de PISA-onderzoeken van 2000 en 2018 met elkaar vergeleek.

Concreet denkt 47 procent van de jongens en 53 procent van de meisjes uit de 41 onderzochte landen dat ze tegen de leeftijd van 30 jaar één van de tien meest populaire jobs zullen uitoefenen. Die top tien gaat als volgt: dokter, leerkracht, manager, ingenieur, advocaat, politieagent, ICT-professional, verpleegkundige, ontwerper of psycholoog.

Bron: OESO

Ook onder Belgische jongeren is die trend te bemerken: 45 procent van de jongens en 53 procent van de meisjes ziet een toekomst in één van die traditionele jobs.

‘Negeren digitalisering’

De onderzoekers ondervonden dat die vernauwde blik op beroepen sterker aanwezig is bij jongeren uit achtergestelde milieus en bij adolescenten die tijdens de PISA-testen zwakker presteerden op lezen, wiskunde en wetenschappen. De jongeren daarbij niet wakker te liggen van het feit dat die beroepen de komende jaren sterk geautomatiseerd kunnen worden.

De OESO stelt zich serieuze vragen bij deze tendens. ‘Het onderzoek toont aan dat te veel jongeren de nieuwe soorten banen, die ontstaan als gevolg van de digitalisering, negeren of over het hoofd zien’, zegt OESO-onderwijsdirecteur Andreas Schleicher.

Gesprek met carrièrecoach

In dat opzicht wijst het onderzoek ook op een taak voor de onderwijsinstellingen. In verschillende landen mist er een degelijke afstemming tussen de ambities van jongeren en de vereiste kwalificaties om die te bereiken. 20 procent van de jongeren in de OESO-landen weet niet precies wat te studeren om een professionele droom waar te maken.

Vooral België lijkt het op dat vlak minder goed te doen. Terwijl in Denemarken bijvoorbeeld 80 procent van de leerlingen de kans krijgt om te praten met een gespecialiseerde carrièrecoach, ligt dat percentage in België slechts op 25 procent.

Meer