Renault test racebaan-achtige manier om auto’s contactloos op te laden
Autofabrikant Renault stort zich op het testen van laadtechnologie voor elektrische auto’s. In vier jaar tijd worden zeven methodes uitvoerig getest, waaronder een technologie die overeenkomst vertoont met een racebaan.
De zeven projecten, verdeeld over zes steden, zijn vooral bedoeld om het contactloos opladen te ontwikkelen, wat zowel bij stilstand als tijdens het rijden kan gebeuren. Laatstgenoemde situatie doet denken aan een racebaan: ook daarbij worden de autootjes continu van elektriciteit voorzien, terwijl ze rondrijden.
In eerste instantie wordt uitgezocht wat de consument wil en wat die ervoor zou willen betalen, aldus het bedrijf in een persbericht. Vervolgens worden de technologieën gescreend en geïntegreerd in de wegeninfrastructuur. Renault doet dat samen met dertig industriële bedrijven, universiteiten, instituten, steden en start-ups.
De tests worden uitgevoerd in Duitsland, Spanje, Estland, Frankrijk, Italië, Nederland, Slovenië en Turkije. Amsterdam en Utrecht zijn geselecteerd voor het zogenoemde ‘smart-charging’. Hierbij wordt onderzocht of en wanneer stroom terug naar het net gestuurd kan worden en wat het beste moment is om auto’s op te laden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
“Je merkt niet dat je met een auto van bijna 5 meter rijdt”: onze autospecialist test de nieuwe VW Passat
-
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
Een distributieketting die de geest geeft kan duizenden euro’s kosten. Maar wat doet zo’n ketting eigenlijk? Hoe weet je of je ze moet vervangen? En zijn er automerken die extra gevoelig zijn voor slijtage? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn geeft uitleg: “Als je dit hoort, moet je actie ondernemen”. -
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
Bij de ene auto moet je aan de linkerkant tanken, bij de andere auto aan de rechterkant. Waarom verschilt dat soms? Mobiliteitsorganisatie VAB zocht het uit, en tipt hoe je achter het stuur in één oogopslag ziet waar je tank zit. -
-
Gouden Giro
Van Pogacar over Uijtdebroeks tot Piganzoli: de Gouden Giro-ploeg van Michel Wuyts
-
Renault breidt gamma elektrische wagens uit met nieuw instapmodel
Een tijdje terug lieten we al weten dat Renault op een ultragoedkope EV zat te broeden, die in het gamma onder de pas vernieuwde ZOE zou komen postvatten. De komst van die (oorspronkelijk voor China bestemde) City K-ZE blijft tot nader order niet meer dan een gerucht, zeker nu de Fransen voor dit jaar nog een 100% elektrisch productiemodel van de Twingo hebben aangekondigd. -
Hard gas geven met een koude motor kan tot schade leiden: vergis je niet als je de temperatuurmeter bekijkt
De temperatuurmeter van een auto wordt vaak gebruikt om te bepalen of de motor op bedrijfstemperatuur is. Ten onrechte, want dit instrument meet eigenlijk iets anders, waardoor je schade aan je motor zou kunnen berokkenen als je te snel te veel gas geeft. -
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
-
Vogelpoep en dode insecten van je auto verwijderen? Zo doe je dat zónder krassen
-
Spaargids.be
Wat mag jij wel/niet doen met het geld op de rekening van je kind?
Het is de vrees van heel wat ouders: je hebt jarenlang flink voor je kinderen gespaard, maar eens ze 18 zijn, doen ze het verzamelde geld meteen op. En dan niet per se aan - in jouw ogen alvast - nuttige zaken. Hoe kan je dit vermijden? Spaargids.be geeft advies. -
PREMIUM
“Het is geen goedkope hobby”: amateurcoureur Jeroen (34) fietst zeker 3 keer per week. Maar hoeveel mag dat kosten?
Jeroen Sanders (34) is een rasechte amateur-flandrien. Hij is lid van twee wielerclubs, gaat op fietsstages in het buitenland en trapt jaarlijks tot 8.000 kilometer bijeen. De West-Vlaming spaart kosten noch moeite voor zijn passie. “Ik betaalde 5.500 euro voor mijn huidige fiets. Al begon ik wel zonder grote investeringen: met een reservefiets van mijn papa”, maakt hij de rekening. -
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
6 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerGeert Tamsyn
Freddie Lamers
Ronny Martin
Patrick Mechels
Ives Ameel