Octi: de ondergang van Facebook, of de ondergang van uw privacy?

Met de app Octi kan u uw gsm op iemand richten en komt er een profiel tevoorschijn met foto’s, liedjes, video’s en tweets die hij leuk vindt. Zal Octi de grote sociale mediaspelers zoals Facebook en Snapchat concurrentie aandoen, of is het nieuwe sociale netwerk vooral een aanslag op uw privacy?

Waar komt het vandaan? Oprichter Justin Fuisz uit Los Angeles wou een sociaal netwerk creëren dat écht sociaal is. ‘Ik wil dat mensen het gebruiken wanneer ze samenzitten – in de zetel of waar dan ook – op een moment wanneer ze normaal gezien elkaar zouden negeren, en Instagram zouden bekijken of zo’, vertelt hij aan CNN Business. ‘Ik wil dat ze het gebruiken om elkaar te leren kennen, te communiceren, cultuur uit te wisselen, muziek, merken…’

Octi is sinds woensdag online nadat Fuisz 12 miljoen dollar ophaalde van prominente bedrijven als AB InBev en Live Nation. Momenteel is het enkel beschikbaar op iOS, maar een Android-versie is in de maak.

Hoe werkt het? U richt uw gsm-camera op een vriend en met behulp van gezichtsherkenningstechnologie en Augmented Reality (AR) komt er een profiel tevoorschijn. Zo kan u zien welke video’s hij geliket heeft op YouTube, welke liedjes hij heeft afgespeeld op Spotify of welke Tweets hij de wereld heeft ingestuurd.

Het sociale netwerk biedt ook de optie om elkaars profiel te checken wanneer gebruikers niet samen zijn, maar dan werken bepaalde functionaliteiten wel niet, zoals stickers en gifs.

Wat zijn de bezwaren? Het concept klinkt leuk, maar hoe zit het met de privacy? Wat gebeurt er met de bom aan informatie die de app vergaart? Wat als de gebruikers ook informatie ophalen van vreemden die ze toevallig tegenkomen op straat, of op café?

Volgens de app-ontwikkelaars kunnen gebruikers zelf kiezen wat ze op hun profiel zetten en kunnen ze hierbij – als ze dat willen – hun identiteit verbergen. Op de website prijken slagzinnen als ‘de toekomst is privé’, maar niet iedereen is overtuigd van hun oprechtheid.

Wat met de concurrentie? Het zal moeilijk zijn voor Octi om grote sociale netwerksites als Facebook, Instagram en Snapchat de baas te kunnen. Zal Octi een plaats kunnen opeisen in het competitieve landschap? Mogelijks is het concept niet uniek genoeg. Zo zijn er al andere apps die real life-interactie aanmoedigen, zoals Meetup.

En ook het gebruik van AR is niet nieuw. De pionier was Snapchat, met zijn filters van konijnenoren en bloemenkransen. Facebook en Instagram volgden ondertussen in zijn voetsporen. Daarenboven beloofde Facebook-CEO Mark Zuckerberg in zijn nieuwjaarsresolutie om in 2020 extra in te zetten op AR.

Lees ook:

Meer