Topman Volkswagen: “We kunnen Tesla inhalen”
AutoVolkswagen is klaar voor de strijd met Tesla op het vlak van elektrisch rijden. Dat laat Herbert Diess, de topman van het Duitse autoconcern, weten in een interview met Bloomberg TV. Daarbij is hij optimistisch gestemd over de mogelijkheden Tesla uiteindelijk in te halen met de verkoop van elektrische auto’s.
“Het is een open race. We zijn er vrij optimistisch over dat we gelijke tred kunnen houden met Tesla en ze uiteindelijk inhalen”, zegt Diess over vernieuwing in de auto-industrie. Innovatie is volgens hem belangrijk, “maar daarbij is het ook belangrijk om schaalgrootte te hebben”, zo klinkt het in Davos.
Tesla werd deze week op het beurs voor het eerst meer dan 100 miljard dollar waard. Dat is meer dan de beurswaarde van Volkswagen, dat dertig keer zoveel auto’s verkoopt als het Amerikaanse bedrijf. “Ik zou Tesla serieuzer nemen dan Google en ook Toyota is erg concurrerend”, zegt Diess.
Moeilijk jaar
Voor de autosector als geheel voorspelt Diess een moeilijk jaar. Dat komt enerzijds door strengere emissie-eisen in de Europese Unie, waar vanaf volgend jaar nieuwe auto's gemiddeld nog maar 95 gram CO2 per kilometer mogen uitstoten. Daarnaast kwakkelt de wereldwijde vraag naar auto's door tragere mondiale economische groei.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
De eigenzinnige top 5 van het Autosalon van onze journalist: “Ik zou niemand aanraden nu al een elektrische auto te kopen”
-
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
Wie besparingen op de energiefactuur zoekt, neemt best een kijkje in de waskamer. We gebruiken de wasmachine en de droogkast vaak en die toestellen vertegenwoordigen dan ook een noemenswaardig deel van je energieverbruik. Hoe gebruik je ze op de meest energiezuinige manier? Bouwsite Livios vroeg het aan Arjan Hoffer van Bosch en Siemens. -
Wie heeft voorrang op smalle bergwegen en wat betekent dat ‘posthoorn’-bord nu echt?
Voor de ene chauffeur voelen bergwegen als de ultieme rijervaring, voor de andere is het een enge beproeving. In verschillende landen gelden er dan ook nog eens aparte voorrangsregels. Wil je tijdens deze kronkelende klimmetjes - van Oostenrijk tot Italië - geen ergernis opwekken? Dan studeer je deze instructies best vooraf in. -
-
Hoeveel geld en tijd bespaar je echt als je thuiswerkt? “Tot zeker 862 euro per jaar”
-
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
In een fietsstraat – de officiële term is ‘fietszone’ – gelden er aparte verkeersregels. Je weet wellicht al dat je met een auto een fietser niet mag inhalen. Maar hoe zit dat bij speedpedelecs of steps? En mag je met een elektrische fiets wél sneller rijden dan 30 km/uur? Stef Willems van verkeersinstituut Vias zet de regels op een rijtje en vertelt welke boetes je riskeert als je je daar niet aan houdt. -
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
Het gebeurt meer dan je denkt: je komt bij je geparkeerde voertuig en ziet dat er een ferme deuk of kras in zit. Maar van de automobilist, e-stepper of fietser die tegen je wagen reed, is geen enkel spoor. Dekt je verzekering die schade? En wat moet je allemaal doen om ‘klacht tegen onbekenden’ in te dienen? Independer.be legt het uit. -
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
-
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?
-
Gouden Giro2
Van Pogacar over Uijtdebroeks tot Piganzoli: de Gouden Giro-ploeg van Michel Wuyts
Zaterdag is het eindelijk zover: dan gaat de Ronde van Italië van start. Onze analist Michel Wuyts kijkt ook nu weer in zijn glazen bol. Ben jij het eens met Wuyts of denk je er helemaal anders over? Bewijs dat je de grootste kenner bent met de Gouden Giro en maak kans op 5.000 euro cash en nog heel wat andere prachtige prijzen dankzij HLN. -
Europese autokoepel: “Veel meer laadpunten nodig in EU, er moet dringend opgeschaald worden”
De Europese Unie heeft veel meer laadpunten nodig voor elektrische auto’s. Dat zegt ACEA, de koepelorganisatie van Europese autobouwers. De verkoop van elektrische auto’s is de afgelopen jaren veel harder gegroeid dan de installatie van laadpalen. Daarom moeten er tot 2030 jaarlijks acht keer zoveel laadpunten bijkomen, volgens de autobrancheorganisatie. -
Elon Musk: Tesla presenteert begin augustus ‘robotaxi’
18 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerAnoniem
Christophe Martlé
Christophe Martlé
Anoniem
Eric Van Ginhoven