Direct naar artikelinhoud
Vlaamse canon

Jambon koopt 19 kunstwerken voor Vlaamse Gemeenschap

Jambon koopt 19 kunstwerken voor Vlaamse Gemeenschap
Beeld Photo News

Cultuur moet het dan wel met een pak minder geld doen, de Collectie van de Vlaamse Gemeenschap, een publieke kunstcollectie beheerd door de Vlaamse overheid, zal daar niet onder lijden. Minister van Cultuur Jan Jambon (N-VA) kocht eind vorig jaar 19 werken van 15 beeldende kunstenaars, samen goed voor 250.000 euro.

Voor de keuze van de werken liet Jambon zich adviseren door een commissie van drie experten uit het veld van de hedendaagse beeldende kunst. Daarmee zet de minister naar eigen zeggen het aankoopbeleid van zijn voorganger Sven Gatz (Open Vld) verder.

“Opvallend was de aandacht van minister Gatz voor het belang van de aanwezigheid van vrouwelijke kunstenaars in de Vlaamse canon”, zegt Jambon. “Ook in 2019 waren de meerderheid van de aangekochte kunstenaars vrouwen, namelijk zo’n twee derde. Daarbij gaat het niet alleen om kunstenaars aan het begin van een veelbelovend traject. Ik kocht ook werk van kunstenaars uit eerdere generaties. Die waren nog niet in een vergelijkbare mate in de collectie opgenomen als hun mannelijke collega’s, terwijl de kwaliteit en het belang van deze oeuvres vandaag terecht erkend en gewaardeerd worden. Deels gaat het dus ook om een inhaaloperatie, om historische lacunes in de collectie weg te werken.”

Het gaat onder meer om schilderwerk van Leen Voet, Emmanuelle Quertain en Charline Tyberghein, maar ook om installaties van onder andere Marina Pinsky, Marjolijn Dijkman en Sarah Smolders, vloerwerk van Heide Hinrichs en aquarellen van Jacqueline Mesmaeker.

‘Vinger aan de pols’

Met de collectie wil de minister een “zo volledig en correct mogelijk beeld bieden van de kwaliteitsvolle kunst zoals die vandaag in Vlaanderen wordt beoefend”. Tegelijk geeft hij aan dat het de bedoeling is dit aankoopbeleid verder te zetten. Daarmee pareert hij de verwachte kritiek op de besparingen in het culturele veld. “Onze samenleving en ons kunstenveld blijven evolueren. Je kunt beide niet los van elkaar zien. Het is dus noodzakelijk dat onze collectie up-to-date blijft, en dat het aankoopbeleid van de Vlaamse overheid de vinger aan de pols blijft houden.”

De aangekochte werken toevertrouwd aan de verschillende hedendaagse kunst­musea in Vlaanderen. Welke is niet duidelijk.