Direct naar artikelinhoud
Grammy's

Billie Eilish sleept álle belangrijke Grammy’s in de wacht en schrijft geschiedenis

Billie Eilish ging naar huis met beeldjes voor alle belangrijke Grammy-categorieën.Beeld AFP

Het had zondagnacht een spannende wedstrijd kunnen worden, de uitreiking van de Grammy Awards. Zou de buit eerlijk verdeeld worden tussen de twee grote nieuwe popvrouwen van het afgelopen jaar?

Vooraf werd nog opgewekt gespeculeerd over een gelijk opgaande race. Zangeressen Lizzo en Billie Eilish waren genomineerd voor de belangrijkste categorieën van de Amerikaanse muziekprijzen. En verdiend: de twee albums waren beide opzienbarend. Het liep anders.

Aan het einde van een lang en emotioneel prijzengala waren het Billie Eilish en haar broer Finneas die met hun armen vol gouden beeldjes naar huis gingen. Ze schreven geschiedenis, want Eilish sleepte álle belangrijke awards binnen. Ze werd bekroond voor ‘Lied van het jaar’, voor ‘Beste album’, voor ‘Opname van het jaar’ en voor ‘Beste nieuwe artiest’. En ze kreeg er nog een vijfde prijs bij in een minder belangrijke categorie: ‘Pop vocaal album’.

Vijf Grammy Awards, voor een zangeres die net 18 is geworden: daarmee schrijft Eilish natuurlijk geschiedenis. De laatste keer dat een artiest de vier grote Awards ophaalde, was in 1981. Toen won zanger Christopher Cross de hoofdprijzen, wat niet door iedereen werd gewaardeerd. Bij de uitverkiezing van Billie Eilish was er echter nauwelijks tot geen controverse. Haar persoonlijke, door weinig voor de hand liggend emoties gedreven plaat When We All Fall Asleep, Where Do We Go veroverde de wereld met een zelden vertoonde slagkracht. Het nummer ‘Bad Guy’ werd een wereldhit en een strijdlied voor een nieuwe generatie popfans.

De enige die verbaasd was over de uitverkiezing, was uiteindelijk Billie Eilish zelf. Althans, zo deed ze het voorkomen bij haar dankwoorden. “We zijn verward en dankbaar”, zeiden de broer en zus, met de zoveelste gouden grammofoon in hun handen. “Maar wij vinden dat Ariana Grande de beste plaat van het jaar heeft gemaakt.”

Kobe Bryant

Het gala was een achtbaan van emoties, vooral door de plotselinge dood van basketballer Kobe Bryant. Presentator Alicia Keys herdacht hem in een mooie toespraak en zong het lied ‘It’s So Hard to Say Goodbye’ met de zangers van Boys II Men.

En er was nog een optreden dat het hele Staples Center stil liet vallen. Zangeres Demi Lovato, die in 2018 in het ziekenhuis belandde na een overdosis, kwam voor het eerst weer het podium op. Zij zong haar nieuwe lied ‘Anyone’, waarbij weinig toeschouwers het droog hielden. Lovato zelf ook niet. Ze moest twee keer opnieuw beginnen met haar optreden, omdat de emoties te hoog opliepen. Maar uiteindelijk zong ze de sterren van de hemel, terwijl tranen over haar wangen liepen. Het was een Grammy-moment waarover nog lang zal worden nagepraat.

Vrouwen

Zangeres Lizzo ging, ondanks de ‘clean sweep’ van Billie Eilish, niet met lege handen naar huis. Zij won Grammy’s voor ‘Traditionele r&b performance’ (‘Jerome’) én ‘Pop solo optreden’, voor haar nummer ‘Truth Hurts’. Daarmee versloeg zij Ariana Grande en Taylor Swift, die allebei een slechte Grammy-jaargang beleefden.

De Recording Academy, die voorafgaand aan de uitreiking werd geplaagd door schandalen, maakte met de prijzenregen wel veel goed voor de vrouwen in de pop. Anders dan voorgaande edities hadden de mannen het nakijken, al waren er mooie awards voor de megahit ‘Old Town Road’ van Lil Nas X en Billy Ray Cyrus. En zanger Anderson Paak kreeg een paar mooie Grammy’s, voor ‘Beste r&b album’ en ‘Beste r&b performance’.

De enige Belgische nominatie was voor 2 Many DJ’s. David en Stephen Dewaele werden genomineerd in de categorie Best Remixed Recording voor hun remix van ‘Work It’ van Marie Davidson, maar wisten die nominatie niet te verzilveren. Tracy Young werd de eerste vrouw die won in deze categorie, voor haar versie van Madonna’s ‘I Rise’. 

“We hebben samen het glazen plafond doorbroken”, zei ze in haar speech. “Ik neem deze prijs aan in naam van alle vrouwelijke producers die over het hoofd gezien werden.”

Verder gingen er nog opvallende prijzen naar vrouwen. De Netflix-film Homecoming, over Beyoncé’s optreden op Coachella, won de prijs voor de beste muziekfilm, en Michelle Obama kreeg een beeldje voor beste ‘spoken word’ album voor de audioversie van haar boek Becoming. Geen van beide vrouwen was aanwezig om de prijs in ontvangst te nemen. Discozangeres Gloria Gaynor won in 1980 al een Grammy voor haar ‘I Will Survive’, maar mocht nu opnieuw een prijs in ontvangst nemen voor beste roots gospel-album.