Google plooit (gedeeltelijk) na kritiek over aanduiding reclame

Google duidde in een testproject minder goed aan dat sommige zoekresultaten een advertentie waren.

Als u op Google Search gesponsorde resultaten kreeg, vaak genoeg de eerste drie hits bij een zoekopdracht, stond dat netjes in een kaderstuk aangeduid. Een week geleden paste Google dat beleid gevoelig aan. Advertenties kregen een klein symbooltje voor de url, een zogenaamde favicon.

Reclame onduidelijk

Dat is echter ook de plaats waar websites een icoontje laten verschijnen. Critici reageerden dan ook snel dat het zo niet duidelijk is voor de gebruiker wat reclame is en wat normale zoekresultaten zijn.

Hier en daar klonk de kritiek nog scherper. Het zou een bewuste strategie van Google zijn om meer winst te halen uit advertenties. Intussen heeft Alphabet, moederbedrijf van Google, gereageerd.

In de reactie laat Google weten dat de eerste reacties op de nieuwe lay-out positief waren, maar dat er nog aan het nieuwe design gewerkt wordt. Het lijkt erop dat de meeste reacties over de favicons gaan. Bedrijven vinden die leuk voor de branding. Bezoekers zouden vinden dat de pagina daardoor te druk wordt.

Opvallend: in de reactie van Google lijken eventuele aanpassingen vooral te zullen gebeuren op de desktopversie. De mobiele versie is al langer aangepast.

Meer