Wintersolden blijken geen succes

Ondanks de vlotte start zijn de wintersolden, die nog tot 31 januari lopen, geen succes. Dat blijkt uit een peiling van Mode Unie en Unizo.

De verkoop van de zelfstandige winkeliers ligt gemiddeld vijf procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar. Bijna de helft (48 procent) verkocht minder dan tijdens de wintersolden van 2019, toen het ook al om een tegenvallende koopjesperiode ging. Van de winkeliers zag 37 procent een ongewijzigde verkoop, 15 procent verkocht beter.

‘Eén van de redenen voor de lagere verkoop is dat heel wat mensen al gekocht hebben tijdens de koppelverkoop, vóór de solden’, zegt Isolde Delanghe, directeur van Mode Unie, de federatie voor de zelfstandige modedetailhandel.

Aankoopgedrag

‘Maar de grote boosdoener is het weer. Het is veel te warm geweest. We hebben geen echt winterweer gehad en daardoor zijn de echte winteritems blijven liggen.’ Gemiddeld zitten winkeliers nog met 25 procent van de stock van het winterseizoen, wat volgens de Mode Unie aanzienlijk is.

Daarnaast is er volgens Delanghe ook een overaanbod in de moderetail, zowel online als offline. ‘Anderzijds zien we dat het aankoopgedrag van de consument de laatste jaren veranderde, waardoor er procentueel gezien minder budget wordt gespendeerd aan kleding.’

Meer