Vlaamse laadpunten voor elektrische auto’s worden amper 0,6 keer per dag gebruikt
De elektrische auto zit nog niet in de lift in Vlaanderen. En dat is te merken aan het gebruik en de verspreiding van publieke laadpalen. Terwijl er in 2018 nog 1.320 publieke laadpunten bijkwamen, waren dat er vorig jaar nog maar 600. De laadpunten worden gemiddeld 0,6 keer per dag gebruikt. Dat schrijft De Tijd op basis van cijfers van minister van Energie Zuhal Demir (N-VA).
In december 2019 telde Vlaanderen in totaal 3.655 publieke laadpunten. Volgens het oorspronkelijke plan zouden dat er eind 2020 reeds 5.000 moeten zijn, maar die deadline is inmiddels verschoven naar 2021. De Nederlandse operator Allego, die instaat voor de laadpunten, geeft toe dat ze nog enkele honderden laadpalen moeten plaatsen die er vorig jaar reeds moesten staan.
Oorzaken van vertraging
Er zijn wat problemen met de vergunningen, legt Allego uit. Maar de lastige locatiebepaling is de voornaamste oorzaak van de opgelopen vertraging. “Netbeheerder Fluvius moet de locaties van de laadpalen kiezen, maar wij eisen natuurlijk een zo groot mogelijke kans op gebruik. Hoe meer laadpalen in Vlaanderen staan, hoe moeilijker die keuze wordt”, aldus directeur Benelux Harold Langenberg.
Want al worden de laadpunten die er momenteel staan wel degelijk gebruikt, het aantal oplaadbeurten ligt soms behoorlijk laag: “Onze laadpunten worden in Vlaanderen gemiddeld 0,6 keer per dag gebruikt. Vooral in kleine gemeenten waar veel burgers een eigen oprit of garage hebben, ligt het gebruik met luttele oplaadbeurten per maand soms extreem laag.”
Dat ligt volgens Langenberg aan de nog matige populariteit van elektrische auto’s in Vlaanderen. Slechts 2 procent van de verkochte auto’s in Vlaanderen was vorig jaar volledig elektrisch.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Zonnepanelen en thuisbatterij met stekker straks ook in België toegelaten? “Lagere kosten, maar ze leveren minder op”
-
Fietsen in Vlaanderen werd afgelopen jaren 40 procent veiliger
Het risico op een fataal ongeluk bij het fietsen is de afgelopen zeven jaar met 40 procent gedaald. In 2015 waren er 24,9 dodelijke slachtoffers per miljard gefietste kilometers, in 2022 daalde dit naar 14,9. Dat blijkt uit cijfers die vrijdag zijn bekendgemaakt op de studiedag rond het tienjarig bestaan van Fietsberaad Vlaanderen, het kenniscentrum van de VVSG (Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten) en de Vlaamse overheid. Het Fietsberaad dringt ook aan op een uitbreiding van zijn werking en vraagt meer aandacht voor voetgangersbeleid. -
Vlaanderen op koers voor 60.000 elektrische of hybride wagens in 2020
Vlaanderen zit op schema om een aantal doelstellingen rond elektrische wagens te halen. Zo rijden er in Vlaanderen momenteel bijna 45.000 elektrische of plug-in hybride wagens rond en staan er 3.655 laadpalen. In de plannen van de Vlaamse regering wordt gemikt op 60.000 elektrische voertuigen en 5.000 laadpalen tegen eind 2020. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Andries Gryffroy (N-VA) heeft opgevraagd bij minister Zuhal Demir (N-VA). -
-
PREMIUM
GETEST. Onze reporter rijdt exclusief mee in wagen waarvan chauffeur 730 km verderop zit
-
Livios
“Mollen verstoren, kan een averechts effect hebben”: zo bind je de strijd wél aan met de diertjes in je tuin
Molshopen ontsieren het gazon en vormen een doorn in het oog voor menig hobbytuinier. De mol doden is echter geen goed idee, zo vertelt Dirk Criel van Natuurpunt aan Bouwsite Livios. Wat je dan beter doet? Je tuin minder aantrekkelijk maken voor mollenpootjes. -
Ken je deze waarschuwing op je dashboard? “Blijf je ze negeren, dan zal je wagen niet meer starten”
Heel wat wagens hebben tegenwoordig een tank met AdBlue, een vloeistof die de stikstofoxide-uitstoot van dieselmotoren vermindert. Het is een cruciale component om te voldoen aan de emissienormen. Maar de uitstoot van je wagen is niet de enige reden waarom je beter regelmatig je AdBlue-niveau controleert en eventueel weer op peil brengt. -
“Wie al zo'n Tesla had, betaalt de rekening”: fikse kortingen op elektrische wagens zorgen voor frustraties
-
Brussels stroomnet niet klaar voor elektrische auto
-
Arval stopt ook laadpaal in leasingcontract
De leasingmaatschappij Arval en de energieproducent Engie lanceren een specifieke leasingformule voor elektrische wagens. Die omvat niet alleen de financiering van alle autogebonden kosten, maar ook die van een laadpaal thuis. Dit alles wordt omgezet in een maandbedrag. -
HLN Shop
Smakelijk eten voor een (h)eerlijke prijs: deze vier scherp geprijsde kookboeken tik je nu op de kop
Wil je je gasten trakteren op een heerlijke paasbrunch? Of heb je deze vakantie gewoon eindelijk tijd om terug meer ‘homemade’ aan je maaltijden toe te voegen in plaats van het noodgedwongen ‘kant-en-klaar’? Een kookboek komt dan wellicht goed van pas. HLN Shop ging op koopjesjacht en kwam terug met vier smakelijke titels voor een klein(er) prijsje. -
Europese autofabrikanten verwachten daling van autoverkoop
17 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerYvan Lissens
Vandaele jiji
vanzwetegem f01031978
Benny Raes
danny janssens