Archieffoto: Scène uit seizoensfinale "Thuis" (2019).
© VRT - 2019

Meer ongevallen op spooroverwegen in 2019, minder dodelijke slachtoffers 

Er zijn in 2019 meer ongevallen aan spooroverwegen gebeurd dan het jaar daarvoor. Dat blijkt uit de jaarcijfers van spoorbeheerder Infrabel. Vorig jaar waren er 45 ongevallen, dat zijn er 7 meer dan in 2018. Zwakke weggebruikers en buurtbewoners lopen het grootste risico om betrokken te geraken bij een ongeval aan een spooroverweg. Infrabel blijt inzetten op een verdere verhoging van de veiligheid aan overwegen. 

In 2019 waren er 7 dodelijke ongevallen, waarvan 2 in Vlaanderen en 5 in Wallonië. In 2018 waren er 38 ongevallen, met 9 dodelijke slachtoffers en 3 gewonden. Er zijn vorig jaar dus meer ongevallen gebeurd, maar er waren minder dodelijke slachtoffers. Infrabel verklaart de stijging van het aantal ongevallen door een toename van ongevallen in de havens (17 in 2019 tegenover 10 in 2018). 

Van de 45 ongevallen in 2019 gebeurden er 28 op spoorlijnen buiten het havengebied en 17 op goederenlijnen in havengebied. Bij 37 ongevallen was een wegvoertuig betrokken waarbij in totaal 1 dode viel. 8 ongevallen gebeurden met zwakke weggebruikers met 6 dodelijke slachtoffers (5 voetgangers en 1 fietser) die het grootste risico lopen bij een aanrijding.

In 60% van de 28 ongevallen -die buiten het havengebied gebeurden- gaat het om buurtbewoners. De foute gedachte dat ze de lokale situatie aan deze overweg kennen en dat hen niets kan overkomen, creëert volgens Infrabel een vals veiligheidsgevoel. 

"Stop altijd wanneer slagbomen in beweging of gesloten zijn"

Het niet respecteren van de verkeersregels is en blijft de hoofdoorzaak van de ongevallen aan overwegen. Infrabel roept daarom alle weggebruikers nogmaals op om altijd te stoppen aan een overweg wanneer de rode lichten knipperen, de bel rinkelt en de slagbomen gesloten of in beweging zijn.

De tweede oorzaak is onvoorzichtig gedrag (ruim een derde) van de weggebruikers die de overweg nog proberen over te steken, al is dit door de verkeerssituatie niet meer aangewezen. Ten slotte is er de impact van de weersomstandigheden (regen, mist of zon – ongeveer 10%) waardoor weggebruikers de verkeerssituatie niet goed inschatten.

Ook vorig jaar heeft Infrabel het grote publiek bewust willen maken via gerichte sensibiliseringsacties. Zo was er onder meer de samenwerking met de Eén-soap "Thuis" (foto bovenaan) met in de seizoensfinale een verhaallijn aan een overweg. 

Infrabel blijft inzetten op een verdere verhoging van de veiligheid aan overwegen via infrastructuurmaatregelen, sensibilisering en controleacties. 

Meest gelezen