Nederlandse telecomreus onder vuur voor samenwerking met China: ‘Moreel kompas kwijt’

KPN krijgt kritiek voor zijn samenwerking met het Chinese techconcern Tencent aan de app WeGoEU. De Nederlandse telecomreus zou zich zo potentieel medeplichtig maken aan mensenrechtenschendingen.

Tencent is het bedrijf achter WeChat, een app die zowel een chatservice, sociaal medium en betalingsplatform combineert. WeChat is immens populair in China: 1,1 miljard Chinezen zijn er bij aangesloten. Maar volgens mensenrechtenorganisaties als Amnesty International gebruikt China de app om zijn bevolking te controleren en onderdrukken.

Enter KPN in 2017. Toen stak de telecomreus met Tencent de koppen bij elkaar om aan Chinezen in Europa simkaarten te verkopen. Een jaar later lanceerden ze samen de app WeGoEU, een digitale reisgids voor 26 Europese steden, gericht op Chinezen. Uit de privacyvoorwaarden blijkt dat de gebruikersgegevens op Chinese servers belanden en dus net zoals bij WeChat voor overheidstoezicht kunnen dienen. ‘We kunnen niet controleren hoe Tencent uw persoonlijke data gebruikt’, staat er.

Controle op minderheden

‘Het is bekend dat de Chinese overheid meeleest met gebruikers’, zegt Amnesty International aan de Nederlandse krant Trouw. ‘Vooral in de regio Xinjiang is de controle op vooral etnische minderheden zoals de Oeigoeren extreem. De kans is reëel dat zij worden opgepakt als de communicatie via de apps van Tencent de Chinese overheid niet aanstaat.’

Ook binnen KPN klinkt kritiek, schrijft Trouw. ‘Ons moreel kompas is de weg kwijt’, zegt een werknemer. Een KPN-manager staat hem hierin bij: ‘Die overheid doet (hiermee) dingen waar we onmogelijk achter kunnen staan.’

KPN ontkent in een reactie dat het naar China data doorstuurt en zegt dat het zijn privacyverklaring zal aanpassen. ‘WeGoEU draait als mini-programma binnen de grotere WeChat-omgeving waar de Chinese toerist een account heeft’, zegt een woordvoerder. ‘Het gebruik van WeChat zelf ligt buiten onze invloedssfeer.’

Lees ook:

Meer