West-Vlamingen hebben zwaardere voet en rijden minder gedisciplineerd

West-Vlamingen blijken relatief vaker te snel te rijden en gedragen zich ook vaker minder gedisciplineerd in het verkeer. Dat blijkt uit een analyse van de oorzaken van dodelijke ongevallen in de provincie, op vraag van provinciegouverneur Carl De Caluwé. Die wil meer sensibiliseren en pleit voor een betere verkeersinfrastructuur en strengere regels.

Uit de studie blijkt dat West-Vlamingen slechter scoren op het vlak van snelheid in vergelijking met de rest van Vlaanderen: bij 34 procent van de dodelijke ongevallen speelt onaangepaste snelheid een belangrijke rol. Zo'n 72 procent van de dodelijke ongevallen gebeurde op een recht stuk weg en daarbij liggen in de meeste gevallen overdreven snelheid en alcohol aan de basis. Ook het niet dragen van een gordel blijft een groot probleem: 14 procent van de slachtoffers droeg geen gordel.

Ik dacht dat het te maken had met het enorme kusttoerisme, maar we zien dat het vooral de West-Vlamingen zelf zijn

Carl Decaluwé, gouverneur West-Vlaanderen

West-Vlamingen rijden gemiddeld ook sneller binnen de bebouwde kom:  24 procent van de dodelijke ongevallen gebeurde binnen de bebouwde kom. 

In de zomermaanden was er een piek in het aantal dodelijke ongevallen. "Ik dacht dat het te maken had met het enorme kusttoerisme, maar we zien dat het vooral de West-Vlamingen zelf zijn", zegt gouverneur Carl Decaluwé. "We hadden ook gedacht dat de autosnelwegen gingen meespelen omwille van het kusttoerisme, maar dat blijkt totaal niet correct te zijn: het is vooral op gewestwegen en gemeentewegen en in de bebouwde kom dat we slecht scoren."  

Een ander groot probleem is het aantal ongevallen met fietsers boven 70 jaar

Carl Decaluwé, gouverneur West-Vlaanderen

Decaluwé geeft toe dat er aanpassingen aan de verkeersinfrastructuur nodig zijn. Zo zijn er te veel rechte stukken op de gewestwegen die uitnodigen tot snel rijden.

"Een ander groot probleem is het aantal ongevallen met fietsers boven 70 jaar. Deze categorie gebruikt vaak een elektrische fiets maar is steeds minder op de hoogte van de wegcode. Met zo'n hoge snelheid kan dat zeer gevaarlijk zijn", zegt Decaluwé. Hij pleit daarom om de fietshelm verplicht te maken.

Ook het fabeltje van de nachtelijke ongelukken en de weekendongevallen blijkt niet helemaal te kloppen, want 77 procent van de dodelijke ongevallen gebeurde overdag en 67 procent op een werkdag.

Beluister hieronder het gesprek met Carl Decaluwé in "De wereld vandaag":

Meest gelezen