Duitse autosalon kiest voor drastische verandering en trekt weg uit Frankfurt

De Internationale Automobilausstellung (IAA), het beroemde Duitse autosalon, zal niet langer meer in Frankfurt worden georganiseerd. Dat heeft het Duitse Verband der Automobilindustrie (VDA), gemeld. Beslist werd om het contract met de Frankfurt Messe, dat vorig jaar afliep, niet te verlengen.

De volgende editie van het evenement zal worden georganiseerd in Hamburg, Berlijn of München. Daarover zal de organisator in de loop van de volgende weken een beslissing nemen. Mogelijk keert het Duitse autosalon daarmee terug naar zijn geboorteplaats. De allereerste editie van het evenement werd immers in 1897 in Berlijn georganiseerd.

Klimaatactivisten

Ook Hannover, Stuttgart en Keulen hadden zich kandidaat gesteld om het Duitse autosalon te kunnen organiseren. Zij vallen echter af. Dat geldt ook voor de Frankfurt Messe, die gehoopt had op een verdere verlenging van het contract. Er waren bij de organisatoren over de samenwerking met Frankfurt echter een aantal frustraties gerezen.

Onder meer vond de VDA dat de beurs, die de voorbije herfst voor het laatst in Frankfurt werd georganiseerd, niet de geschikte invalshoeken gebruikte om het thema van de duurzame mobiliteit te behandelen. Het evenement moest integendeel afrekenen met blokkades en demonstraties van klimaatactivisten.

De jongste editie van de Duitse autoshow registreerde nog 560.000 bezoekers. Dat is een daling met 30 procent tegenover de vorige editie. Vijf jaar geleden was er zelfs nog sprake van 932.000 aanwezigen.

Een aantal grote merken hadden bovendien beslist het evenement links te laten liggen. Onder meer Ferrari, dat altijd grote groepen fans kan garanderen, bleef weg. Merken zoals Toyota, Volvo, Renault, Nissan, Chevrolet en Aston Martin gaven eveneens forfait. 

Duurzame mobiliteit

In een commentaar merkte het Verband der Automobilindustrie (VDA) op van locatie te willen veranderen om een grotere nadruk op mobiliteit in smart cities te kunnen leggen.

In het algemeen is er een dalende interesse in autosalons. Onder meer de organisatoren van de Mondial de l’Automobile in Parijs, die afwisselend met het Duitse autosalon wordt georganiseerd, heeft al aangekondigd de aanpak van het evenement drastisch te zullen veranderen.

De Frankfurt Motor Show was in zijn geschiedenis het decor van een aantal opmerkelijke wereldprimeurs. Ondermeer de BMW 501 (1951), de Porsche 901 (1963), de NSU Ro 80 (1967), de Opel Calibra (1989), de Smart ForFour (2003), de Porsche Cayman (2005), de Jaguar F-Type (2013) en de Land Rover Defender (2019) maakten er hun debuut.

Meer