Hyperdynamic pricing: waarom de prijs van uw vliegtuigticket 35 keer per dag verandert

Artificiële Intelligentie (A.I.) stelt luchtvaartmaatschappijen en hotels in staat om aan ‘hyperdynamic pricing‘ te doen. Door de analyse van een reeks data die vroeger niet of moeilijker verkrijgbaar waren, worden prijzen vandaag tot 35 keer per dag gewijzigd. Meestal ten nadele van de passagier.

Het is u waarschijnlijk al eens overkomen. U vindt een vliegtuigticket aan een interessante prijs. U kijkt nog snel even een aantal zaken na. Maar wanneer u klaar bent om te boeken verschijnt op het scherm plots een boodschap. Meestal in de zin van: ‘Het spijt ons, er is een prijsverandering opgetreden. U kan dit ticket niet meer boeken tegen de eerder vermelde prijs’.

Hotels en luchtvaartmaatschappijen maken steeds vaker gebruik van Artificiële Intelligentie (A.I.). Op die manier passen ze de prijzen van hotelkamers en vliegtuigreizen aan, vaak tot tientallen keren per dag. Meestal gaat het om prijsstijgingen. A.I. wordt ingezet om voordelige prijzen te vervangen door hogere prijzen, eens toegenomen interesse merkbaar wordt.

In het verleden stelden hotels en luchtvaartmaatschappijen hun prijzen vast op basis van vakantieperiodes, historische verkoopdata en bestaande reserveringen. Maar die tijd is voorbij. Vandaag worden prijswijzigingen veel frequenter doorgevoerd. Deze praktijk heet ‘hyperdynamic pricing‘ en zal de volgende jaren enkel toenemen.

Wat is hyperdynamic pricing?

In de New York Times legt Angela Zutavern, managing director bij techconsultant AlixPartners, uit hoe dat in zijn werk gaat:

‘Hyperdynamic pricing houdt rekening met een ganse reeks factoren die worden beschouwd als gestructureerde data. Naast historische en seizoensgebonden informatie, scant A.I. het web naar globale gebeurtenissen. Verder ook naar weersvoorspellingen, informatie op sociale media, zaken die ‘trending’ zijn op Google, lokale evenementen en andere zaken die de vraag kunnen beïnvloeden.’

Volgens Hopper, een app die prijsvoorspellingen doet voor vliegtuigtickets, verandert de prijs voor een vliegtuigticket gemiddeld 17 keer op twee dagen. Dat is wat betreft binnenlandse vluchten. Bij internationale vluchten kan het om een veelvoud van dat aantal gaan. De prijs van een ticket voor populaire routes, zoals de verbinding Londen – New York bijvoorbeeld, verandert tot 70 keer per 48 uur.

In een volgende fase zal A.I. ook rekening gaan houden met ongestructureerde data. Daartoe behoren reviews van bezoekers, foto’s die op sociale media worden gepost, Instagramposts, etc. Maar de reiziger zal naar alle waarschijnlijkheid steeds meer gaan betalen.

Meer