Nog steeds gaten in beveiliging Belgische luchthavens

De beveiliging van de luchthavens in ons land vertoont nog altijd ernstige hiaten, dat blijkt uit feiten die VTM NIEUWS te weten kwam. Eind oktober werd om veiligheidsredenen de badge afgenomen van een technicus op de luchthaven van Zaventem. Maar de man had ook toegang tot de luchthaven van Charleroi. Daar werd z'n badge pas een maand later geblokkeerd.

Op zijn Facebook-pagina poseert de jongeman fier onder het landingsgestel van een vliegtuig. Hij werkte deze zomer als onderhoudstechnicus op het tarmac van de luchthavens van Zaventem én Charleroi. Begin juli kreeg hij twee tijdelijke veiligheidsbadges voor de twee luchthavens.

Maar op 21 oktober besliste de Nationale Veiligheidsoverheid - na een screening - dat hij toch een veiligheidsrisico was. "De reden is vertrouwelijk, en kennen we dus niet. Maar wat daarna gebeurde, of vooral niet gebeurde, is onbegrijpelijk. Nadat men vastgesteld had dat hij zijn veiligheidsmachtiging moest intrekken, is dat zeer snel gebeurd in Zaventem, de dag zelf. Waarna men dan vastgesteld heeft dat hij eigenlijk nog 32 dagen lang actief gebleven is op de luchthaven van Charleroi."

"Procedures beter op elkaar afgestemd"

De Nationale Veiligheidsoverheid (NVO) heeft intussen gereageerd. De procedures voor het verlenen van veiligheidsadvies aan verschillende luchthavens beter op elkaar afgestemd. Dat heeft de FOD Buitenlandse Zaken, waar de NVO deel van uitmaakt, zaterdag laten weten. Daardoor zou het in de toekomst niet meer mogelijk zijn dat een werknemer op de ene luchthaven om veiligheidsredenen geen toegang meer krijgt tot het tarmac, maar op de andere luchthaven wel nog een tijdje aan de slag kan blijven.Volgens Buitenlandse Zaken kon het probleem zich voordoen omdat de aanvraag voor een veiligheidsmachtiging per werkgever en per luchthaven moest worden ingediend. Daardoor werd er voor beide luchthavens dus een aparte procedure doorlopen.Intussen is beslist om 'automatisch cross-checks' uit te laten voeren voor aanvragen voor dezelfde persoon vanuit verschillende luchthavens. De procedures zullen dus beter op elkaar worden afgestemd. "Dat systeem is intussen al in voege", zo benadrukt Didier Vanderhasselt, woordvoerder van de FOD Buitenlandse Zaken. "Van zodra deze zaak naar boven was gekomen, zijn we overgegaan tot de invoering ervan."

In de toekomst zou een dergelijk geval zich dus niet meer mogen voordoen. "Het gaat sowieso ook om een vrij uitzonderlijk geval, ik denk niet dat er veel mensen zijn die op twee luchthavens tegelijk werken", aldus nog Vanderhasselt.De Nationale Veiligheidsoverheid is de instantie die advies geeft over de verlening van een veiligheidsbadge. Het is uiteindelijk het Directoraat-generaal Luchtvaart, onderdeel van de FOD Mobiliteit, dat de luchthavens moet inlichten.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen