© Nattida-Jayne Kanyachalao

Global Game Jam in Het Bos: jongeren maken op 48 uur tijd een videospelletje

Afgelopen weekend vond op maar liefst 923 verschillende locaties wereldwijd de Global Game Jam plaats. Op 48 uur tijd maakten teams van jonge programmeurs, visual artists, scenarioschrijvers en muzikanten een videospelletje, waarbij samenwerking en vooral een gezonde dosis experimenteerdrift centraal stond.

Mischa Bludts

Het Antwerpse luik, dat voor de elfde keer werd georganiseerd, vond plaats in cultuurcentrum Het Bos. Een vijftigtal deelnemers – waaronder heel wat Antwerpenaars en andere Vlamingen, maar ook Fransen en Nederlanders – tekende dit weekend present op de Ankerrui. Ze werkten er zowat non-stop aan hun game en hielden zichzelf ondertussen in leven met een indrukwekkende stapel pizza en sloten frisdrank.

Pepijn Willekens (23) uit Mortsel werkt als gameontwikkelaar voor het Antwerpse bedrijf Sakari Games en organiseert sinds vijf jaar de Global Game Jam in Het Bos. “Het concept is simpel: mensen uit verschillende creatieve sectoren die bij elkaar komen om samen een game te maken, een intensieve samenwerking met hopelijk een resultaat waar iedereen trots op kan zijn. Sommige deelnemers zijn ervaren rotten, andere zijn hier voor het eerst en dat zorgt voor boeiende resultaten. Er worden heel wat ervaringen uitgewisseld, dingen bijgeleerd en nieuwe vrienden gemaakt. Het mooie is ook dat je even van de buitenwereld afgezonderd bent. De deelnemers slapen hier zelfs.”

© Nattida-Jayne Kanyachalao

Speed dates

De Global Game Jam ging van start met een reeks speed dates, waar men al brainstormend ideeën op elkaar kon afvuren – “iemand wilde een game maken om een huwelijk te redden, maar dat voorstel heeft het helaas niet gehaald” – en thema’s werden vastgelegd. Op die basis werden er teams gevormd die samen een game maakten.

Een van die teams bestaat uit onder meer Indra de Backere (24) en Viktor Colpaert (23). Ze studeren beiden digital arts and entertainment in Howest (Kortrijk), respectievelijk als programmeur en visueel kunstenaar.

De bedoeling is dus om op 48 uur tijd een volwaardig videospelletje in elkaar te draaien. Wegens de tijdsdruk zijn er beperkingen. Indra: “Zo is een first person shooter met een heel verhaal en een massa visuele achtergronden niet doenbaar. En dus opteerden we voor DAEM, een party game met een hoge fun factor dat zich in de ruimte afspeelt, met verschillende mensen wordt gespeeld en door ons binnen de voorziene tijd kan worden afgewerkt. We hebben als team van vijf maar twee dagen en nachten, terwijl vaak honderden mensen tot drie jaar aan een commercieel game werken. Eigenlijk is het gekkenwerk, maar ook heel leuk om te doen.”

Muziek voor een monster

Zo’n game heeft ook een soundtrack nodig en die werd dit weekend verzorgd door Antwerpenaar Stijn Cole (43). De componist en beatboxer is onder meer bekend van Off The Record en als eenmansorkest van het televisieprogramma Scheire en de schepping. “Ik ben zelf een gamer, maar weet voor de rest niks van het gegeven af. Dus toen ik over de Global Game Jam hoorde, wilde ik er meteen bij zijn.”

Hoe maak je muziek voor een game dat nog niet bestaat? “Elk team vertelt me op voorhand wat het genre zal zijn. Zo maak ik nu voor muziek voor een spelletje rond piraten en iets dat zich afspeelt in een middeleeuwse kerker (een ander game is dan weer gebaseerd op stukken billen waarmee de spelers samen een perfecte kont moeten vormen, red.). Dan weet ik natuurlijk al in welke richting ik moet werken. Verder is ook het spelverloop belangrijk: rustige muziek als er niet veel gebeurt, maar zodra er een monster opduikt, wordt het allemaal wat intenser.”

© Nattida-Jayne Kanyachalao

Tussen creatief en commercieel

Indra, Viktor en hun teamgenoten werken parallel naast elkaar, zonder dat de ene exact weet waar de andere mee bezig is. “We zitten op internet in eenzelfde cloud waarin iedereen updates kan zetten en zo de anderen op de hoogte houden. Op voorhand hebben we natuurlijk wel krijtlijnen qua game play en artistieke stijl uitgezet. Je kan stellen dat we vervolgens met een soort digitale kartonnen dozen als model werken, die dan op het einde van het proces gedetailleerd worden ingevuld. Zoals een eerste schets van Viktor die uiteindelijk als 3D-model in het spel wordt gezet.”

Achteraf worden de spelletjes op de website van Global Game Jam gezet zodat iedereen ze kan spelen. En soms gaat het daarna nog een stap verder. Pepijn: “Grote gamebedrijven houden de Global Game Jams goed in de gaten want voor hen is dit heel interessant. Hier wordt niet commercieel gedacht en kan men eindeloos creatief en experimenteel zijn.”

En dat gegeven kan – zonder investering – voor een verkoopbaar resultaat zorgen. “Dan pikken ze een spelletje op om het verder uit te werken en commercieel te lanceren, zoals Keep Talking and Nobody Explodes en A Normal Lost Phone. Ook de eerste versie van het wereldberoemde Rock Band kwam tijdens een Global Game Jam tot stand.”

© RR

U vindt alle info, en binnenkort ook de nieuwe spelletjes, op www.globalgamejam.org