"Down the road" op Eén, waarin jongeren met het downsyndroom geportretteerd worden.
© VRT - 2019

Vlaamse Jeugdraad wil meer diversiteit op tv: "Jongeren vaak niet of te clichématig vertegenwoordigd"

Onder de hashtag #KijkNaarOns begint de Vlaamse Jeugdraad vandaag met een campagne voor meer diversiteit op televisie. Volgens de Jeugdraad vinden veel jongeren dat ze niet genoeg vertegenwoordigd worden op tv. Of dat sommige groepen te clichématig voorgesteld worden. Filmpjes met tips voor mediamakers moeten daar verandering in brengen.

Niet dat er géén diversiteit te zien is op de Vlaamse televisie. Een homokoppel in "Blind getrouwd", Kaat en Mo in "Thuis" en jongeren met het downsyndroom op avontuur in "Down the road": de Vlaamse Jeugdraad ziet wel dat mediamakers hun best doen. Maar uit gesprekken met meer dan 1000 kinderen en jongeren blijkt dat velen zich toch niet genoeg of juist vertegenwoordigd voelen in tv-programma's. 

In oktober vorig jaar formuleerde de Jeugdraad al het uitgebreide "Advies representatie in de media". Dat advies is nu in 8 concrete tips gegoten waar mediamakers mee aan de slag kunnen. De tips worden via social media verspreid in korte video's. Ze gaan van heel concreet en meteen toepasbaar, tot tips die een grotere investering van tijd en moeite kosten:

  • Tel hoe vaak je mensen uit een doelgroep opvoert.
  • Kijk voorbij de clichés.
  • Laat alle nuances en meningen bij een verhaal zien en horen.
  • Vermijd stereotiep taalgebruik.
  • Laat jongeren mee bepalen hoe zij in beeld komen.
  • Maak je eigen netwerk zo divers mogelijk.
  • Wees divers op én achter het scherm.
  • Zorg voor een sterk diversiteitsbeleid.

In een van de video's getuigt bijvoorbeeld Seppe. Hij wijst erop dat er per honderd minuten televisie maar 1 minuut iemand met een beperking aan bod komt. Terwijl 10 tot 15 procent van de bevolking een beperking heeft.

Lees voort onder de video

Netflix

De Jeugdraad merkt dat veel jongeren verwijzen naar internationale streamingdiensten en platformen zoals YouTube, als ze het hebben over diversiteit. "Kinderen en jongeren vergelijken wat ze zien op de Vlaamse tv met wat ze zien op Netflix en YouTube, en daar zien ze toch wel een pak meer diversiteit dan op de klassieke televisie," zegt voorzitter Alexandra Smarandescu. "De allerbelangrijkste tip die we aan mediamakers kunnen geven, is om de jongeren zélf zo veel mogelijk te betrekken bij hoe zij in beeld worden gebracht."

Daarnaast blijft de Jeugdraad ook hameren op de clichés die nog altijd worden bovengehaald om mensen te portretteren: "Een typische jongere met migratieachtergrond die niet de beste job krijgt of het niet zo goed doet op school. Maar dat geldt ook voor jongeren met een handicap of een andere seksuele voorkeur. Daar valt nog veel winst te halen."

Meest gelezen