Coronavirus vormt bedreiging voor wereldeconomie, vooral door impact op luchtvaart

Het coronavirus begint wel degelijk de wereldeconomie te bedreigen en zou gevolgen kunnen hebben die even schadelijk of schadelijker zijn dan de Amerikaans-Chinese handelsoorlog.

Chinese fabrieken blijven gesloten en steeds meer luchtvaartmaatschappijen schorten hun vluchten van en naar China op. Dat heeft gevolgen voor het transport van goederen. Hoewel de meeste vrachtvliegtuigen hun activiteiten gewoon verderzetten, wordt meer dan de helft van alle luchtvracht via passagierstoestellen vervoerd. Willen goederen ter plaatse komen, dan blijven ze dus voor een groot gedeelte afhankelijk van passagierstoestellen.

Derde van de wereldhandel wordt per vliegtuig vervoerd

Een derde van alle wereldhandel wordt per vliegtuig vervoerd, goed voor een bedrag van 6.000 miljard dollar. Dat het coronavirus wel degelijk een impact heeft kan blijken uit cijfers van Schiphol Airport. 17% van alle inkomende goederen die daar aankomen, zijn uit China afkomstig.

Dan zijn er de fabrieken. Het Chinese nieuwjaar eindigt normaal op 8 februari, maar in de meeste provincies en regio’s, Shanghai inbegrepen, zullen hun activiteiten ten vroegste op 10 februari hervatten. Echte duidelijkheid is over die datum nog niet. Dat betekent dat de productie wordt vertraagd en containerschepen later of niet zullen vertrekken.

Eens de situatie onder controle zullen producenten ervoor kiezen hun goederen via de lucht, eerder dan via de zee, te transporteren om sneller de onderbreking van toeleveringsketens te beëindigen en de schade te beperken. Maar luchtvracht is gemiddeld 5 keer duurder dan scheepsvracht, wat op zijn beurt de winstmarges van de fabrieken dreigt te reduceren.

Vraag naar olie in China – 20%

Verder voelt een reeks sectoren al de pijn van het virus. China is naast ’s werelds belangrijkste handelsnatie ook de grootste aankoper van grondstoffen en de grootste automarkt ter wereld. Zo is de Chinese vraag naar olie volgens het persagentschap Bloomberg met 3 miljoen vaten per dag gedaald. Dat is 20% van de totale consumptie. Het gaat om de meest abrupte daling sinds de terreuraanvallen van 11 september 2001. 

Ook de Chinese autosector dreigt nog meer verliezen te moeten incasseren nu de productie stil ligt. Want ook voor de crisis uitbrak zat die al in een dip.

Grote Amerikaanse bedrijven zetten ondertussen hun activiteiten in China voorlopig stop. Ze vragen hun werknemers niet naar China af te reizen. Dat heeft uiteraard gevolgen voor hotels, luchtvaartmaatschappijen, de luxesector (Chinezen staan bekend om hun dure aankopen in het buitenland) tot zelfs cruiseschepen.

Meer