© Shutterstock

Influencers alcohol zien drinken op Instagram doet drinken

In een onderzoek dat is gepubliceerd op Frontiers in psychology waarschuwen Nederlandse wetenschappers dat jongeren door Instagram-posts kunnen worden aangezet om (meer) te drinken.

dod

De onderzoekers keken naar de laatste honderd berichten van 178 Instagram-gebruikers die bij Nederlandse jongeren populair zijn. Twee derde van hen plaatste berichten over drank, in twee op honderd berichten is drank te zien.

Een van de recordhouders is de rapper Lil’ Kleine (van het liedje Drank & drugs), die vijftien keer met een glas of fles te zien was (en in de meeste andere foto’s rookt hij een sigaret, al dan niet met tabak, maar daar hebben de onderzoekers niet naar gekeken).

De onderzoekers vrezen dat de strenge beperkingen op alcoholreclame gericht op jongeren momenteel worden omzeild via influencers. Bij één op drie onderzochte alcoholgerelateerde berichten, werd expliciet vermeld dat het om een gesponsorde post ging.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer