Zwaar ongeval in Beverentunnel eist tweede dodelijk slachtoffer, tunneldosering was actief

Het zware verkeersongeval in de Beverentunnel heeft een tweede dodelijk slachtoffer geëist. Het gaat om een 36-jarige Chinese man uit Antwerpen. Hij overleed dinsdagavond in het ziekenhuis. Het Vlaams Verkeerscentrum meldt op woensdag dat het systeem van de tunneldosering wel degelijk actief was.

jtp, blg

“Een vrachtwagen reed rond 13.10 uur in op de staart van de file. Bij die kop-staartaanrijding raakten drie vrachtwagens, twee bussen en een personenwagen betrokken”, zo laat het Oost-Vlaamse parket weten. De bestuurder van de wagen, een 30-jarige man uit Merksem, overleed daarbij ter plaatse. Hij raakte met zijn wagen gekneld tussen de vrachtwagen en één van de bussen.

Het tweede dodelijke slachtoffer was een 36-jarige Chinese man uit Antwerpen. Hij zat op één van de twee bussen richting Katoen Natie en overleed dinsdagavond aan zijn verwondingen in het ziekenhuis.

Het parket trok het rijbewijs van de bestuurder van de vrachtwagen, een 52-jarige man uit Bulgarije, voor 15 dagen in. Hij testte negatief op alcohol en drugs en werd verhoord door de politie. Er liggen nog vier zwaargewonden in het ziekenhuis, zo’n 50 mensen raakten lichtgewond.

Tunneldosering

Het onderzoek naar de oorzaak van het ongeval loopt volop. Het parket stelde een verkeersdeskundige aan die de precieze omstandigheden van het ongeval zal onderzoeken. De aanrijdende vrachtwagen, het autowrak en één autobus zijn in beslag genomen voor verder technisch onderzoek.

Het Verkeerscentrum meldt op woensdag formeel dat het systeem van de tunneldosering, dat ervoor moet zorgen dat een eventuele file zich vóór de tunnel vormt, wel degelijk actief was. “Op het moment van het ongeval was het erg druk in de buurt van de afrit, waardoor er nog volop file ontstond in de tunnel. Het effect van de tunneldosering was op dat moment nog niet volledig voelbaar”, zegt Peter Bruyninckx, woordvoerder van het Vlaams Verkeerscentrum.

Bij het uitrijden van de Beverentunnel in de richting van Nederland bevindt zich een drukgebruikte afrit die naar de haven leidt. Bruyninckx benadrukt dat er naast tunneldosering nog een reeks andere maatregelen genomen zijn om de verkeersveiligheid te verhogen aan de Beverentunnel.

Het CAW, de dienst Slachtofferhulp en de werkgevers en interimkantoren waar slachtoffers aan verbonden waren, organiseren de verdere nazorg na het ongeval.

LEES OOK. ‘Gevaarlijkste tunnel van het land’ bewijst reputatie: “Het ergste dat ik tijdens mijn carrière al heb meegemaakt”

EN OOK. Na dodelijke crash: trajectcontrole moet Beverentunnel veiliger maken

© bfs

© BFM

© BELGA

© bfm

© rr

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER