Joker wil vliegreizen compenseren met boomplant-acties

Reisorganisatie Joker gaat een partnerschap aan met BOS+. Iedereen die een vliegreis boekt, kan een bijdrage doen aan een boomplantactie van de milieuorganisatie. Zo kunnen reizigers de CO2-uitstoot van hun vlucht enigszins compenseren.

‘Joker heeft goed begrepen dat we zo duurzaam mogelijk moeten omgaan met transport. Het moedigt klanten bijvoorbeeld aan om de trein te nemen in plaats van het vliegtuig.’, zegt Bart Carlier van de Vlaamse organisatie voor bosbehoud BOS+. ‘Daarom past de organisatie heel goed in de filosofie van ons project Treelogical.’

CO2-calculator

Treelogical is een digitale tool die fungeert als CO2-calculator. Zo kan je de uitstoot van verplaatsingen met het vliegtuig berekenen én nagaan hoeveel bomen moeten geplant worden om het te compenseren. Iedereen die een vliegticket, een groepsreis of een individuele rondreis boekt bij Joker, krijgt vanaf nu per e-mail een verzoek om de CO2-uitstoot van zijn/haar vlucht te compenseren via BOS+. Sinds de lancering van Treecological heeft BOS+ al maar dan 30 hectare nieuwe bossen aangeplant in Ecuador.

Bomen halen CO2 uit de lucht en zetten die om in zuurstof en biomassa (zoals hout, blad en wortels). De zuurstof geven ze af aan de lucht.

Greet Huybrechts, duurzaamheidscoördinator bij Joker Reizen: ‘Duurzaam reizen zit in het DNA van Joker sinds haar oprichting. Daarom zetten we in op alternatieven voor het vliegtuig. Als mensen toch vliegen, wat vaak onvermijdelijk is, willen we hen sterk motiveren om de milieu-impact van hun vlucht te verminderen.’

Te weinig ruimte

Maar onderzoekers aan de Universiteit van Gent berekenden dat je in Vlaanderen 2,5 hectare bos moet aanplanten om 6 vliegtuigtickets (heen en terug) naar Japan te compenseren. Er is dus simpelweg bij ons niet genoeg ruimte om de CO2 van al onze vliegreizen te compenseren met bomen.

‘We begonnen met het aanplanten van bossen in Ecuador omdat we daar zeer betrouwbare lokale partners hebben. Bovendien slaat een tropisch of subtropisch woud, zoals in Ecuador, gemiddeld tot 3 keer meer CO2 op per hectare dan een bos in Vlaanderen’, volgens Bart Carlier. ‘Maar we zijn volop bezig om nieuwe bebossingsprojecten uit te werken in Zuid-Amerika, Afrika, en ook in Vlaanderen.’

Geen heilige graal

Toch is CO2-compensatie via bebossing niet zaligmakend. Alle vliegverkeer kan onmogelijk gecompenseerd worden via boomplantprojecten, door het enorme ruimtebeslag dat daarvoor zou nodig zijn. Bovendien duurt het jaren eer een boom voldoende CO2 opgenomen heeft. De opslag van CO2 in bomen is trouwens tijdelijk. Als het hout verbrandt of wegrot, komt de koolstofdioxide weer vrij in de lucht. Compensatieprojecten zijn dus eerder een lapmiddel om de klimaatimpact van onvermijdelijke vluchten te beperken.

Meer