Direct naar artikelinhoud
ProfielMedia

Erik Roddenhof gaat bedrijf boven VTM, HLN en De Morgen leiden : wie is deze Nederlander?

Christian Van Thillo en Erik Roddenhof.Beeld DPG Media

Christian Van Thillo geeft na dertig jaar de dagelijkse leiding van DPG Media uit handen. Hij zal zich als uitvoerend voorzitter van de groepsdirectie meer toeleggen op de strategische ontwikkeling van de groep. Hij geeft de fakkel als CEO vanaf 1 maart door aan de Nederlander Erik Roddenhof. Wie is hij?

Christian Van Thillo (57) was al enige tijd in stilte de troonopvolging aan het voorbereiden. Met Erik Roddenhof (48) heeft hij de ‘match’ gevonden om de dagelijkse leiding van de grootste mediagroep van België aan toe te vertrouwen. Van Thillo zelf wordt uitvoerend voorzitter van het familiebedrijf, waartoe ook deze krant behoort, terwijl Ludwig Criel voorzitter blijft van de raad van bestuur.

De steile groei van DPG Media is de reden voor de verandering aan de top van het mediabedrijf, dat met Medialaan toonaangevende Belgische mediamerken als De Morgen, Het Laatste Nieuws, VTM, of Dag Allemaal in huis heeft. Sinds enkele strategische overnames speelt DPG Media tevens een toonaangevende rol op de Nederlandse nieuwsmarkt, met gevestigde merken als De Volkskrant, Trouw, Het Parool en in Denemarken met Berlingske

Wie een vuist wil maken tegen onlinereuzen als Facebook zet maar beter zelf op tijd en stond een forse groeispurt in, luidt het credo van DPG. Recent nog nam de groep ook Sanoma Nederland over, uitgever van onder meer Libelle en de populaire nieuwssite NU.nl, die maandelijks meer dan 8 miljoen bezoekers over de vloer krijg. De Nederlandse mededingingsautoriteit ACM moet daarvoor wel nog het licht op groen zetten. Van zodra die er is, wordt DPG Media een mediaconcern met meer dan 6.000 werknemers, 2 miljard euro omzet. “In de strijd tegen Google en Facebook die deze markt domineren, willen we ons positioneren als de lokale digitale marktleider met een bereik dat kan concurreren met de giganten en een inhoudelijk aanbod dat kwalitatiever is”, zei Van Thillo bij de overname van Sanoma Nederland.

Complementair

Aan Erik Roddenhof om dat nu allemaal operationeel aan te sturen. De 48-jarige Roddenhof, vader van vier kinderen, kwam zeven jaar geleden aan boord. Hij begon als marketingdirecteur van de Nederlandse poot boven kranten als De Volkskrant en de radiozender Qmusic. De econoom van opleiding had eerder gewerkt bij de bank ABN AMRO, de telecomoperator KPN en de energieleverancier Nuon. Hij heeft een commerciële achtergrond, en wordt omschreven als een positivo. “Hij past bij het DNA van dit bedrijf”, zegt een directielid. “Down to earth en tegelijk competitief.” “Hij is heel direct en gefocust. Tegelijk erg bedachtzaam”, klinkt het in zijn omgeving. “Zijn realiteitszin is complementair met het wat impulsieve van Van Thillo.” Dat de twee nauw gaan samenwerken is een certitude. “Van Thillo lost absoluut de rol niet, hij zal deze enkel anders invullen.”

Het is voor het eerst dat een Nederlander aan het roer komt. “Een logische stap”, zegt een interne bron. “Het is de combinatie van ervaring en schaalgrootte.” De activiteiten in Nederland winnen inderdaad almaar verder aan belang, gemeten naar de omzet. Als de overname van de Sanoma-tak doorgang vindt, komt DPG op een omzet van 2 miljard euro, waarvan 1,2 miljard euro uit Nederland. “Toch zal dat het wezen van het bedrijf niet veranderen”, heet het. Piet Vroman blijft CFO van DPG Media. Kris Vervaet en Anders Krab-Johansen, CEO van respectievelijk de Belgische en Deense activiteiten, rapporteren aan Roddenhof, die zelf verantwoordelijk blijft voor de Nederlandse tak. “De keuze van de landen-CEO’s is daarvan het beste voorbeeld. Elk land heeft zijn eigen regulatoren, beleid, concurrentie. Een kopie werkt dan niet.”

Inzetten op digitaal

Erik Roddenhof liet zich opmerken binnen de bedrijfsmuren door zijn focus op digitaal en inkomsten uit diensten. Met de overname van Independer, het grootste digitale vergelijkingsplatform van Nederland voor zorg, verzekeringen, bancaire producten en energie, zorgde hij voor een nieuwe inkomstenbron. Zowel financieel als relevante data. Via die weg kan je gericht diversifiëren naar evenementen, webshops of beurzen. Vorig jaar bevestigde hij dan door de aansturing van de BeNe-structuur, die de samenwerking tussen de Belgische en de Nederlandse divisie naar een hoger niveau tillen om de hele groep sneller te digitaliseren. Nu die organisatie loopt, bleek de tijd rijp voor Van Thillo. 

Roddenhof is de conducteur van de digitale DPG-trein, daar ligt voor hem de toekomst. “We zullen kranten produceren zolang consumenten dat willen. Tot de aller-, allerlaatste snik. En die laatste snik is nog mijlenver weg”, zei hij in een interview met De Gelderlander. “Journalistiek zijn onze kranten uitstekend, maar we moeten leren hoe we verhalen digitaal vertellen. Daar is een wereld te winnen en daar werken we hard aan. Wij moeten niet Twitter of Facebook willen kopiëren. Wij zijn de nieuwsmákers.” In het eerste halfjaar van 2019 groeide de digitale-advertentiemarkt 12 procent naar bijna 1,1 miljard euro. Roddenhof maakt zich sterk dat er ruimte is voor een lokaal alternatief dat bestaat uit lokale merken met een groot gezamenlijk bereik, “gedreven door waarden als kwaliteit en betrouwbaarheid.” 

Tom Evens, mediaspecialist (UGent) kan dat volgen. “Mensen hebben een sterkere band met lokale merken en hebben vaak ook meer vertrouwen in wat ze daar lezen. Daar kun je als adverteerder je voordeel mee doen.” Makkelijk is het evenwel niet. “Natuurlijk is de toekomst digitaal. Maar de inkomsten volgen onvoldoende. Oplages zakken jaar na jaar, waardoor de advertentie-inkomsten afnemen. Tegelijk volgen die inkomsten online onvoldoende. Het komt er dus op aan om het juiste evenwicht te vinden, zowel in welk kanaal, en aan welke snelheid.”