Ikea breekt met Big Brother

De Zweedse meubelketen Ikea gaat zijn klanten niet langer reclame sturen op basis van de gegevens die ze over hen hebben verzameld. Het bedrijf stelt dat klanten recht hebben om in alle privacy online te shoppen en producten te bekijken.

Klanten die de website van Ikea bezoeken zullen herhaaldelijk en op een eenvoudige manier kunnen aangeven of ze al dan niet gepersonaliseerde reclame en koopaanbevelingen wensen te ontvangen op basis van hun surfgedrag en/of eerdere aankopen.

Tegen eind april wil het bedrijf klanten in Europa en de VS de controle over hun gegevens teruggeven. Frankrijk, Nederland, het VK, Ierland en Spanje zijn eerst aan de beurt. Dan volgen Zweden en de VS. 

Klanten zullen dan kunnen aanduiden of ze incognito willen surfen. Daarnaast kunnen ze aangeven hoe lang Ikea hun gegevens mag bijhouden. Ook bestaande data zullen makkelijk te verwijderen zijn. Tot dat laatste behoort informatie over spullen die ze in hun winkelmandje hebben laten liggen, zonder ze aan te kopen.

Ikea hoopt zo het vertrouwen in het merk uit te breiden. Klanten blijven voortaan baas over hun gegevens. Ze kunnen dan permanent in incognito modus winkelen.

Andere merken denken daar volledig anders over. ‘Hoe meer we over onze klanten weten, hoe makkelijker we ze gepersonaliseerde aanbevelingen kunnen doen’, zegt een woordvoerder van de Amerikaanse supermarktketen Target daarover in de Wall Street Journal. Ook Walmart en Amazon zijn die mening toegedaan.

Meer