camera closecorrect downfacebook mail nextprevshare twitter video

Het kruispunt van de Lambrechtshoekenlaan met de Ryenlanddreef: vijf ongevallen in 2018  Dirk Kerstens

Merksem telt drie zwarte punten, maar ook op deze kruispunten gebeuren vaak ongevallen

In de stad Antwerpen waren er in 2018 7.214 verkeersongevallen. Er vielen toen elf verkeersdoden te betreuren, 167 zwaargewonden en 2.426 lichtgewonde slachtoffers. Hoe is het met de verkeersveiligheid gesteld in de Antwerpse districten? We duiken in de verkeersveiligheidsaudits die de politie opmaakte per district. We bezoeken een gevaarlijk kruispunt, praten met de weggebruikers en leggen het voor aan deskundigen en beleidsmakers. Vandaag deel 3: Merksem.

Lambrechtshoekenlaan: de straat met vijf van de twintig gevaarlijkste punten in Merksem “Alle straten worden gescreend op te snel rijden”

Met voorsprong het gevaarlijkste kruispunt in Merksem ligt op de grens met Deurne en Antwerpen: dat is het kruispunt van de Bisschoppenhoflaan met de in- en uitrit van de Ring aan het Sportpaleis. Daar deden zich alleen al in 2018 36 ongevallen voor waar mensen gewond geraakten. Het tweede van drie zwarte punten in Merksem ligt daar vlakbij. Op het kruispunt van de Tweemontstraat en de Van Der Delfstraat, vlak voor het Sportpaleis deden zich op een jaar tijd 13 ongevallen met letsel voor. Het derde zwarte punt in Merksem situeert zich ter hoogte van de Groenendaallaan met de in- en uitrit van de E19 met 14 ongevallen met letsel op een jaar tijd.

Naast de Groenendaallaan zijn de Bredabaan en de Schijnpoortweg, op het grensgebied met Merksem, straten waar zich met de regelmaar van de klok ongevallen voordoen. Geen zwarte punt, maar zeker ook een kruispunt waar veel ongevallen gebeuren is dat van de Nieuwdreef met de Terlindenhofstraat. 24 ongevallen deden zich daar voor in vijf jaar tijd.

In 2018 viel er één verkeersdode op het grondgebied van Merksem en daarnaast ook 11 zwaargewonden en 150 lichtgewonden. De meeste slachtoffers waren fietsers, met name 63. In 2012 waren er dat nog 37.

Bekijk de map met zwarte en gevaarlijke punten in Merksem (de zwarte bollen zijn de zwarte punten waar jaarlijks meerdere letselongevallen gebeuren, de zwart omrande bollen zijn gevaarlijke kruispunten waar zich de afgelopen vijf jaar minstens 15 ongevallen voordeden. De rode bollen zijn gewestwegen waar het afgelopen jaar minstens 10 letselongevallen gebeurden)

DEEL 1: De zwarte punten in district Antwerpen

DEEL 2: De gevaarlijke punten in Ekeren

 joro, rvre

Lambrechtshoekenlaan: de straat met vijf van de twintig gevaarlijkste punten in Merksem

Merksem

Van de twintig kruispunten in Merksem met de meeste ongevallen in de voorbije vijf jaar, liggen er vijf op de drukke Lambrechtshoekenlaan. Die loopt grofweg van de Antwerpse Ring richting Ekeren. De vele kruispunten hebben er geen verkeerslichten en zowel fietsers als automobilisten hebben er zes paar ogen nodig om al het verkeer te zien.

Het kruispunt van de Lambrechtshoekenlaan met de Ryenlanddreef Dirk Kerstens 

We staan op het kruispunt van de Lambrechtshoekenlaan en de Ryenlanddreef. Auto’s kunnen langs twee richtingen de Ryenlanddreef inslaan, terwijl ze rekening moeten houden met kruisende fietsers, overstekende voetgangers en alles daartussen. De Lambrechtshoekenlaan is een drukke verkeersader met een middenberm. De fietsers fietsen langs twee kanten van de weg in dubbele richting en er passeert ook om de paar minuten een bus door de straat.

Op dit punt gebeurden de afgelopen vijf jaar zestien ongevallen. In 2018 alleen al waren dat er vijf. En die gebeuren vaak voor de neus van Elizabeth De Ridder. Zij woont op een appartement op de tweede verdieping met zicht op het kruispunt. “Ik woon hier al twintig jaar en heb het de laatste jaren veel drukker zien worden. Er is opvallend meer autoverkeer en je moet heel goed rondkijken voor je kunt oversteken hier. Ik heb zelf al eens een accident gehad hier op de middenberm. Ik durf ook niet meer met mijn wagen achterwaarts de baan op te rijden vanaf mijn oprit. Er passeren te veel fietsers in beide richtingen en ooit zat ik bijna tegen een fietser. Dat scheelde geen haar”, zegt Elizabeth.

Geparkeerde auto’s

Walaa Ayoub en haar zoon Abdenrahnan.  Dirk Kerstens

Ook Walaa Ayoub wandelt en rijdt vaak langs het kruispunt. Vandaag passeert ze met haar zoontje Abdenrahnan. Je moet hier langs drie kanten kijken of er geen verkeer aankomt. De fietsers scheuren hier vaak heel snel voorbij en zie je moeilijk aankomen in het donker. Verkeerslichten zouden het hier veel veiliger maken, denk ik. Al zouden er dan wel eens lange files kunnen ontstaan”, aldus Walaa.

Voor Karel is het duidelijk wat het probleem is. “Auto’s staan hier langs twee kanten van de weg geparkeerd, vaak heel dicht tegen de zebrapaden aan. Als automobilist zie je de voetgangers niet aankomen en andersom. Als dan nog de snelheidsbeperking niet gerespecteerd wordt – wat hier heel vaak gebeurt - kun je onmogelijk op tijd stoppen en wordt het heel gevaarlijk.”

Wendy Simons, districtsschepen van Mobiliteit (N-VA), beseft dat de Lambrechtshoekenlaan geen veilige baan is. “Er zijn nergens verkeerslichten, dus is het extra opletten bij het kruisen op de baan. Conflicten gebeuren er het vaakst omdat de verkeersregels niet gerespecteerd worden. Dat is op zo’n drukke plaats extra belangrijk.”

“Alle straten worden gescreend op te snel rijden”

Als je puur naar de cijfers kijkt, gaat Merksem er op gebied van verkeersveiligheid niet op vooruit. Het aantal ongevallen is zelfs licht gestegen”, zegt districtsschepen van Mobiliteit Wendy Simons (N-VA).

“Wel geruststellend is dat op de meeste punten die gevaarlijk zijn, een heraanleg op de planning staat of al uitgevoerd is. De Catershoflaan bijvoorbeeld komt meermaals terug als gevaarlijk punt. Op het kruispunt met Meereigen vond in 2018 een dodelijk ongeval plaats. Heel de Catershoflaan wordt deze legislatuur nog heraangelegd. Een aantal andere gevaarlijke punten zoals verschillende kruispunten op de Ringlaan en de Lambrechtshoekenlaan moeten we als district overleggen met de stad, want dat zijn bovenlokale wegen”, zegt Wendy Simons.

Screenings

“We moeten het autoverkeer in het district afremmen. Daarom voeren we deze legislatuur structurele screenings op snelheid uit in alle straten. Op basis van die resultaten weten we waar snelheidsremmers nodig zijn. De fietser moet vaak op de rijbaan fietsen in Merksem dus moeten we ervoor zorgen dat de automobilist daar zeker de zone 30 respecteert.”  

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Mobiliteit stad & rand