Leerlingen Steinerscholen presteren slechter in het hoger onderwijs

Themabeeld. © Hollandse Hoogte / Evelyne Jacq

Leerlingen uit Steinerscholen hebben in het hoger onderwijs een lager studierendement dan de gemiddelde afgestudeerde uit het algemeen secundair onderwijs (aso). Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) op een vraag van Vlaams Belang-parlementslid Roosmarijn Beckers.

Steinerscholen winnen aan populariteit. De voorbije zes schooljaren is het aantal inschrijvingen voor het secundair onderwijs bij de Federatie Steinerscholen met zo’n 24 procent gestegen. Critici hebben wel vragen bij de effectiviteit van de methodeschool, met name op het vlak van de leerwinst van leerlingen. De Vlaamse regering weigerde ook om de Steinerscholen een uitzondering toe te staan op de eindtermen. Minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) is daarvoor in gesprek met de Federatie Steinerscholen.

Uit cijfers die Vlaams Belang-parlementslid Roosmarijn Beckers heeft opgevraagd, blijkt nu ook dat effectief veel afgestudeerden uit Steinerscholen niet doorstromen naar het hoger onderwijs. Zo stapt maar 44 procent van de leerlingen uit de aso-variant van het Steineronderwijs in een academisch gerichte bachelor, terwijl dat voor andere aso-leerlingen gemiddeld bijna 68 procent is.

Voorts blijkt dat de Steiner-leerlingen een lager studierendement hebben. Het rendement is de verhouding van het aantal verworven studiepunten tegenover het totaal aantal opgenomen studiepunten. “Hun studierendement ligt met 71,44 procent in de professionele en 60,8 procent in de academische bachelor duidelijk onder de Vlaamse gemiddeldes van respectievelijk 81,1 en 68 procent”, zegt Beckers.

“Er wordt in het Steineronderwijs gewoon te weinig gefocust op het aanleren van kennis en dat is nefast voor de verdere studiekansen van hun leerlingen alsook voor hun opties op de arbeidsmarkt. Ik kreeg ook al verontrustende signalen van ouders die hun kinderen in een Steinerschool hadden ingeschreven, maar die daar na enkele maanden op terugkwamen omdat hun kinderen zelf zegden dat ze op school te weinig leerden”, reageert Beckers.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen