In de Belgische retailsector blijft de totale winkeloppervlakte toenemen, terwijl de consumptie daalt. Dat somber beeld schetsen onderzoekers van de ULB dinsdag in De Standaard en Le Soir.
In heel België nam de verkoopoppervlakte in tien jaar tijd toe met 1 miljoen vierkante meter, tot 18,8 miljoen. Vlaanderen was goed voor de helft van de stijging. Tegelijk verdwenen er in die tien jaar 12.500 verkooppunten.
Wat vooral zorgen baart, is het feit dat er jaarlijks 0,5 procent vierkante meter aan winkeloppervlakte bijkomt, terwijl de omzet per vierkante meter jaarlijks met 0,7 procent daalt. ‘De retailsector rijdt recht op de muur af’, waarschuwt Dominique Michel, de topman van handelsfederatie Comeos.
Kleine winkels verdwijnen
De kledingsector is één van de sectoren met de meest tegenstrijdige evoluties. Het aantal verkooppunten daalde fors (-18 procent) terwijl de winkeloppervlakte sterk steeg (+20 procent). De grote verliezer daarbij is de zelfstandige winkel, terwijl de geïntegreerde winkels en franchisewinkels fors meer verkoopruimte toevoegden.
Bij de meubelverkopers was er netto een daling. Daar leggen zelfstandige winkeliers er massaal het bijltje bij neer. De georganiseerde handel compenseert dat verlies onvoldoende. In de dienstensector valt op dat er bijna evenveel bankkantoren als voedingswinkels verdwenen.
De daling van het aantal verkooppunten leidt tot meer leegstand. Dat is niet enkel zo in de steden, maar ook in de rand. Comeos roept de gemeenten op om een visie op de winkelstraten te ontwikkelen, in samenspraak met de gewesten. Een beter vergunningsbeleid moet soelaas brengen, stelt Michel.