AFP or licensors

Britse premier Johnson zet licht op groen voor omstreden en peperdure hogesnelheidstrein

De Britse premier Boris Johnson heeft het licht op groen gezet voor de hogesnelheidslijn High Speed 2, die Londen moet verbinden met het noorden van Engeland. De trein zal eerst naar Birmingham rijden, en dan verder naar Manchester en Leeds. Het project is omstreden, want heel duur: de treinverbinding zou mogelijk meer dan 100 miljard pond (120 miljard euro) kosten.

Het project voor de HS2 werd tien jaar geleden al in gang gezet, maar liep vertraging op. In de tussentijd is de kostprijs voor de treinverbinding verdrievoudigd: ze zou meer dan 100 miljard pond kunnen kosten.

"De geschatte kosten zijn geĆ«xplodeerd, maar het slechte beheer verandert in mijn ogen niets aan de fundamentele waarde van het project", zei premier Boris Johnson vandaag in het Lagerhuis, het Britse parlement. JohnsonĀ verzekerde dat hij de kostprijs onder controle wil houden en het beheer van het dossier wil verbeteren. Hij zal een minister aanwijzen die zich alleen met het High Speed 2-project zal bezighouden.

(lees door onder het kaartje)

Een concreet totaalbedrag voor de volledige HS2-lijn noemde Johnson niet, maar de eerste fase -tot Birmingham-Ā zou volgens hem 35 tot 45 miljard pond (41,5 tot 53,5 miljard euro) kosten. Het gaat om erg complexe werkzaamheden, waarbij er tunnels moeten komen, waterlopen verlegd en soms erg dure gronden moeten worden aangekocht.

In een latere fase zou de HS2 worden doorgetrokken naar Manchester en Leeds.

Omstreden

Na de brexit wil de Britse regering investeren in grote infrastuctuurwerken. Met de HS2 wil ze ook tegemoet komen aan de traditionele Labour-kiezers in het noorden, die bij de laatste verkiezingen voor Johnson hebben gestemd.

(lees door onder de foto)

Protest tegen de HS2 in 2014.

Maar het project heeft veel tegenstanders. Niet alleen wegens de kostprijs, ook wegens de impact die het zal hebben op fauna en flora.Ā 

Ook een aantal Conservatieve parlementsleden zijn gekant tegen het project. Ze vinden dat het geld beter kan gaan naar de modernisering van lokale transportinfrastructuur en openbaar vervoer.

Johnson beloofde alvast 5 miljard pond (bijna 6 miljard euro) vrij te maken voor lokale projecten, zoals buslijnen en fietspaden.

Meest gelezen