Podvis: Tien jaar na het dodelijke treinongeval in Buizingen, kan zo'n ramp vandaag opnieuw gebeuren?

Op 15 februari 2020 is het exact tien jaar geleden dat 19 mensen het leven lieten bij één van de grootste treinrampen uit de Belgische geschiedenis. In deze Podvis willen we te weten komen of deze ramp zich vandaag zou kunnen herhalen. Welke nieuwe veiligheidssystemen zijn er sindsdien ingevoerd? Helen Goedgebeur gaat terug naar de plaats van de ramp en spreekt er met één van de brandweermannen die die dag opgeroepen werden. Christine Van Tichel deed de montage.

15 februari 2010. 8.28 uur. 19 doden. 310 gewonden. In Buizingen, in Vlaams-Brabant, botst de stoptrein van Leuven naar ’s Gravenbrakel op de IC-trein van Quiévrain naar Luik. De ravage is niet te overzien: treinen naast de sporen, verhakkelde wagons, een bijzonder hoge dodentol.

Het onderzoek naar de oorzaak van de dodelijke treinramp sleept jaren aan, onder meer door taalproblemen. Uiteindelijk, meer dan negen jaar na de feiten, worden de treinbestuurder die door het rode licht reed, spoorwegbeheerder Infrabel en vervoersmaatschappij NMBS veroordeeld. Die laatste twee krijgen een zware boete, al heeft Infrabel intussen beslist om in beroep te gaan.

De conclusie van de rechter is hoe dan ook duidelijk: NMBS en Infrabel zijn tekortgeschoten in hun veiligheidsvoorzieningen. Hun veiligheidssystemen functioneerden niet naar behoren. Maar doen ze dat vandaag wel? Wat is er toen exact fout gelopen en kan dat vandaag vermeden worden? We praten erover met spoorwegexpert Herman Welter en met Martine Serbruyns, directrice van DVIS, de Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit van de Spoorwegen. Samen met VRT-journaliste Els Aeyels, één van de eerste verslaggevers ter plekke, en kapitein bij de brandweer van Antwerpen, Mattias Detobel, voor wie het toen als 22-jarige bij de brandweer van Halle, de eerste interventie ooit was, blikken we terug. 

Meest gelezen