‘Nieuwe eindtermen leiden tot aso light’

© VUM

De werkgevers zijn niet blij met wat de nieuwe eindtermen inhouden voor het technisch onderwijs, de scholieren zijn mild positief. ‘De lat voor algemene theorie ligt te laag en is niet uitdagend genoeg.’

Simon Grymonprez

Meer algemene, brede vorming en minder technische en praktische vakken. Dat hebben de nieuwe eind­termen voor de tweede en derde graad secundair onderwijs in petto voor de technische en ­beroepsopleidingen.

Net als de technische en beroepsscholen trekken ook de ondernemers aan de alarmbel. ‘De jongeren die vandaag afstuderen, zijn al niet optimaal voorbereid op de arbeidsmarkt’, klinkt het bij de werkgeversorganisatie Voka. ‘Met een soort aso light waarbij technische kennis en vaardig­heden verdwijnen voor algemene vorming, zal de malaise compleet zijn en verliest de maatschappij twee keer.’

‘Technische functies geraken nu al zo moeilijk ingevuld,’ legt Jonas De Raeve van Voka uit. ‘Zelf bij niet-technische beroepen worden meer en meer technische competenties gevraagd, onder meer door digitalisering. Met de nieuwe eindtermen blijft wel heel weinig over voor technisch toegepaste vorming. Daar hebben wij bedenkingen bij.’

Lat te laag

Intussen liet ook de Vlaamse Scholierenkoepel van zich horen. Volgens voorzitter Louis Notte willen veel leerlingen uit het beroeps- en technisch onderwijs voorbereid zijn op het latere leven. ‘Niet alleen op één bepaalde job dus’, zegt Notte. ‘Ook uit onze vele gesprekken met leerlingen uit bso en tso blijkt telkens dat ze vinden dat de lat voor de algemene theorie te laag gelegd wordt: er is te weinig aandacht voor en wat ze wel zien, vinden ze vaak niet uitdagend en weinig relevant.’

‘Natuurlijk kiezen veel leerlingen voor beroeps- en technische richtingen wegens de sterkere praktijk’, zegt Notte. ‘Die mag dus zeker niet verloren gaan, en kan zelfs nog versterkt worden.’

‘Nieuwe eindtermen dramatisch voor technisch en beroepsonderwijs’

Grote ongerustheid bij technische en beroepsscholen: de nieuwe eindtermen gaan voor meer algemene vorming, en dat ten koste van technische en praktische vakken. ‘Net terwijl de industrie schreeuwt om geschoolde profielen.’