Direct naar artikelinhoud
Voetbal

Allicht haalt het niet geheel onbesproken Eleven Sports de uitzendrechten binnen

Pro League-voorzitter Marc Coucke na de vergadering van vorige vrijdag.Beeld BELGA

De Belgische profclubs hopen het vandaag eens te worden over het voetbalcontract. Sportzender Eleven Sports, dat de clubs 103 miljoen euro per seizoen belooft, ligt in pole position. Al worden er vraagtekens gezet bij het zakenmodel van de zender.

De toewijzing van het voetbalcontract is in België traditioneel een moeilijke bevalling. Dat is deze keer niet anders. Maar als alles volgens plan verloopt, komt er vanavond dan toch witte rook. Gedoodverfd winnaar van het biedingsproces is deze keer Eleven Sports, een sportzender die in de zomer van 2015 het levenslicht zag. Eleven Sports biedt de profclubs 103 miljoen euro per seizoen en komt daarmee nipt uit boven het gezamenlijke bod van telecomoperatoren Telenet, Proximus en VOO.

De tien leden van de raad van bestuur van de Pro League zetten maandag al het licht op groen, verwacht wordt dat vandaag ook de andere clubbestuurders volgen. Met het nieuwe voetbalcontract wordt het Belgisch voetbal weer iets duurder. In het vorige contract brachten de televisierechten elk seizoen ruim 80 miljoen euro in het laatje. 

Al zijn er ook stemmen die wijzen op de risico’s die de profclubs nemen door met Eleven Sports in zee te gaan. Dan gaat het onder andere over de precaire financiële situatie van het bedrijf. Eleven Sports stapelde de voorbije jaren de verliezen op en staat volgens de laatste jaarrekening meer dan tien miljoen euro in het rood. Pas vorig jaar maakte het bedrijf voor het eerst winst.

Ook bij het businessmodel van Eleven Sports worden vraagtekens gezet. Het bedrijf wil niet alleen de uitzendrechten voor eerste klasse, maar ook die voor tweede klasse, de beker en het vrouwenvoetbal. Daarnaast staan ook de samenvattingen, de wekelijkse talkshow en de onlinerechten op het verlanglijstje. Wil het bedrijf winst maken, dan moet het elk van die pakketjes zo duur mogelijk zien te verkopen, in de hoop uiteindelijk uit te komen op een bedrag dat hoger ligt dan de 103 miljoen euro dat het elk seizoen betaalt. 

Jonger publiek

Maar dat belooft moeilijk te worden. De operatoren laten nu al weten dat ze niet van plan zijn om (te) diep in de buidel te tasten. Dat ze in de toekomst het kanaal van Eleven Sports moeten overnemen en niet meer voor eigen omkaderingsprogramma’s kunnen zorgen, maakt de rechten voor hen minder interessant. Ook de traditionele zenders, die de samenvattingen binnen willen halen, zullen zich waarschijnlijk niet tot een opbod laten verleiden. 

Binnen de Pro League klinkt het dat niet alleen de hoogte van het bod de doorslag gaf, maar ook het inhoudelijke project van Eleven Sports. De zender wil een eigen Pro League-kanaal op poten zetten, belooft via onder andere sociale media de Belgische competitie nadrukkelijker op de kaart te zetten en wil met het online aanbieden van goals en hoogtepunten ook een jonger publiek aanspreken. “De traditionele telecomoperatoren willen blijven doen wat ze al jaren doen”, klinkt het bij een bestuurder. “Eleven Sports heeft ons laten zien dat ze het Belgische voetbal echt willen verkopen.”

Er is ook nog steeds een kans dat de profclubs de beslissing voor zich uit schuiven. Voor er gestemd wordt over het voetbalcontract moet er immers een akkoord zijn over de verdeling van de extra centen die dat oplevert. De vijf grootste clubs willen dat bedrag het liefst onder elkaar verdelen, maar daar zijn de overige negentien profclubs het niet mee eens.