Vlaamse snelle speedpedelec Ellio wil auto doen vergeten

Volledig Vlaams, een stuk veiliger én sneller: de twee oprichters van Ellio zijn zeker dat hun speedpedelec de wereld een beetje kan veranderen.

Heel erg lang heeft het eigenlijk niet geduurd: in 2016 was het idee van de speedpedelec Ellio nog een prototype, donderdag kon de eerste getest worden in De Schorre in Boom.

Remsysteem

De unieke elementen van Ellio laten zich makkelijk uitleggen: tweewielaandrijving, voor de veiligheid, een uniek remsysteem en een automatische koppeling. Geen manuele versnelling meer dus.

BusinessAM kon de test doen en Ellio werkt. Zelfs voor wie niet gewend is aan een elektrische fiets of speedpedelec, bolt een Ellio vlot. Door het lage zwaartepunt blijft hij stabiel en de snelheid is, zelfs in slecht weer, heel haalbaar.

De test

De Ellio Elite, die wij mochten testen, haalt snelheden van 45 kilometer per uur en houdt het aan die snelheid 80 kilometer vol. ‘Al gaat het bij een iets lagere snelheid al meteen een stuk verder’, benadrukt medeoprichter Jorrit Heidbuchel.

Remmen gaat ook vlot. Terugdraaien met de pedalen vertraagt de Ellio een beetje, waardoor dat fietsgevoel, zelfs aan topsnelheid, behouden blijft. De schijfremmen doen het ook prima, al test u die best even op een neutraal terrein.

Dan is er natuurlijk nog dat automatische schakelen. Klinkt logisch en dat is meteen ook het sterkste punt van de Ellio. Niet meer nadenken over in welke versnelling uw speedpedelec staat is, zeker als u regelmatig moet stoppen en starten of veel bergachtig landschap doet, een zegen.

Vlaams verhaal

Ellio is een trots Vlaams verhaal. Het idee van Tomas Keppens rijpte in zijn hoofd terwijl hij 18 jaar bij Toyota doorbracht. Daar zag hij e-bikes ontwikkeld worden door eenvoudigweg een motor op een fiets te installeren. Zijn idee werkt andersom: autotechnologie toepassen op een fiets en dus de fiets volledig herdenken. Jorrit Heidbuchel ontwikkelde tijdens zijn masterproef aan de KU Leuven een cruciaal deel van de pedelec. Nadien startte hij samen met Keppens het bedrijf IntuEDrive.

Ellio-oprichters Jorrit Heidbuchel en Tomas Keppens

Om Ellio ook effectief van de grond te krijgen, was er meer nodig. Keppens en Heidbuchel brachten elk 100.000 euro in. Daarnaast kwam ook het Vlaams innovatiefonds Vlaio twee keer met geld op de proppen. Vervolgens stapten het bedrijf Buselo en Freddy Cuyvers in de Leuvense start-up. Uiteindelijk haalden ze anderhalf miljoen euro op bij PMV, de investeringsmaatschappij van de Vlaamse overheid, en IP Holding. Keppens en Heidbuchel houden wel 51 procent van het bedrijf in handen.

België als proeftraject

De ambities zijn duidelijk: door een snellere speed-pedelec aan te bieden, meer mensen op de fiets krijgen. ‘België is daar ideaal voor’, zegt Heidbuchel. ‘Vlamingen vinden 25 kilometer per uur te traag, terwijl Nederland veel meer een fietsland is, waar ze dat gewend zijn. De afstanden zijn ook korter.’ De hogere snelheden moeten dus aanmoedigen om de auto te laten staan en voor de speed-pedelec te kiezen. Voor de Nederlandse markt is er een ’tussenmodel’ dat 35 kilometer per uur rijdt.

De productie en assemblage gebeurt trouwens volledig in Vlaanderen. Bewel uit Tessenderlo, een beschutte werkplaats, assembleert. Aangezien ook alle onderdelen zelf ontwikkeld zijn, zou de service van Ellio de Vlaming over de streep moeten trekken. Er zijn momenteel een tiental verdelers in Vlaanderen.

Groei

‘In eerste instantie is het de bedoeling dat we in België 500 speedpedelecs verkopen dit jaar’, legt Keppens uit. Over vijf jaar moeten dat er 20.000 zijn, in België, Nederland, Zwitserland en Scandinavië. Daarvoor rekenen de oprichters vooral op leasingmaatschappijen. De 500 eerste exemplaren, die in maart worden gemaakt, zijn trouwens al de deur uit.

Een Ellio komt in drie edities, de Elite, Enjoy en Essential. De prijzen gaan van 3.495 tot 5.995 euro.

Meer