Groen wil investeringen in nachtaanbod bus en trein.
Volledig scherm
Groen wil investeringen in nachtaanbod bus en trein. © Twitter/@MeyremAlmaci

Groen pleit voor meer late treinen, trams en bussen

Aan verschillende treinstations, bus- en tramhaltes voeren bijna honderd lokale afdelingen van Groen vanochtend actie tijdens de jaarlijkse 'Valentrein'-campagne. De partij pleit dit jaar voor meer openbaar vervoer 's avonds, en investeringen in nachtvervoer in en tussen grote steden.

8 reacties

  • Roger Rymen

    4 jaar geleden
    En, hoe gaat dat gefinancierd worden? Maar dat zeggen ze niet. Belastingen op bedrijfswagens?
  • Van Dooren Kristof

    4 jaar geleden
    Als De Lijn eens zou werken aan een betere Weekend aanbod hé. Nu zijn er gewoon te weinig bussen die in t'weekend uitrijden en je kan niet anders dan soms de Trein nemen om vlugger op je bestemming te zijn. Nee echt bij De Lijn is er echt veel werk te doen om het Mobiliteit te verbeteren.
  • Stef van Dijk

    4 jaar geleden
    Als ze nu eens beginnen met de oude haltes en rondes in ere te herstellen dan zou ik het openbaar vervoer nog willen overwegen, maar nu moet ik of bellen voor een bus die dan 3 straten verder stopt of een eind fietsen voor een station, dan is de zin bij mij al over
  • Ramon Simon

    4 jaar geleden
    Dat zal veel geld kosten. Wat wil je, meer dan tien jaar besparen en dan verbaasd zijn dat het aanbod zeker op verlieslatende tijdstippen afgebouwd wordt? Waarschijnlijk is het goedkoper om mensen hun taxi rit terug te betalen dan openbaar vervoer 's avonds laat inzetten.
  • Luc Deville

    4 jaar geleden
    Ook en vooral wie werkt heeft meer nood aan meer vroege of late bussen en treinen. Wie niet dicht bij een grote treinhalte of in de buurt van een grote buslijn werkt en woont heeft het moeilijk om of geraakt niet thuis of op zijn werk als hij voor 6 uur of na 22 uur de bus of trein moet nemen. Voor wie werkt is het openbaar vervoer enkel interessant voor wie tussen 8 en 20 uur werkt.
  1. Bijna 7.000 euro uitkeringen voor één gezin: N-VA-schepen klaagt ‘constructiefouten’ sociale zekerheid aan
    PREMIUM

    Bijna 7.000 euro uitkerin­gen voor één gezin: N-VA-sche­pen klaagt ‘construc­tie­fou­ten’ sociale zekerheid aan

    Sommige gezinnen ontvangen maandelijks bijna 7.000 euro van de sociale zekerheid doordat ze leeflonen en sociale uitkeringen voor ouders én (volwassen) kinderen combineren. Veel meer dan eigenlijk nodig is, vindt Tomas Roggeman (N-VA), parlementslid en schepen voor Sociale Zaken in Dendermonde. Hij klaagt de ‘constructiefouten’ aan met enkele praktijkvoorbeelden, waarbij vier gezinnen duizenden euro’s per maand ontvangen.
  2. Engie plant investering van 4 miljard euro, maar wil geen verlenging van kerncentrales met twintig jaar: “We hebben al genoeg werk”

    Engie plant investe­ring van 4 miljard euro, maar wil geen verlenging van kerncentra­les met twintig jaar: “We hebben al genoeg werk”

    De energiegroep Engie is van plan tot vier miljard euro te investeren in ons land tegen 2030. Dat heeft de nieuwe CEO van Engie België, Vincent Verbeke, vandaag bekendgemaakt. Zo pakt de Belgische marktleider uit met een nieuwe strategie, genaamd Energize2030, voor de komende jaren. Engie wil meer elektriciteit opwekken via hernieuwbare energie, investeren in flexibele capaciteit en een voorloper zijn in de verandering naar groene waterstofenergie. Maar er is momenteel niet veel enthousiasme over een eventuele levensduurverlenging van kerncentrales Doel 4 en Tihange 3 met twintig jaar in plaats van tien jaar.