Vandaag herdenking treinramp Buizingen
Tien jaar na de treinramp in Buizingen vindt zaterdag een herdenking plaats aan de gedenksteen voor de slachtoffers in de Halse deelgemeente, dicht bij de plaats van het drama. Bij de botsing tussen twee treinen vielen op die bewuste maandag 15 februari 2010 omstreeks 8.28 uur 19 doden en 171 gewonden.
De ramp wordt herdacht met een sobere plechtigheid waarbij Vlaams-Brabants gouverneur Lodewijk De Witte en zijn Henegouwse collega Tommy Leclercq samen met Marc Snoeckx, burgemeester van Halle, bloemen neerleggen aan de gedenksteen op het Gemeenteplein van Buizingen. Ook tal van familieleden en vrienden van de slachtoffers en leden van de hulpdiensten, FOD Volksgezondheid, NMBS en Infrabel die ter plaatse meehielpen, zullen aanwezig zijn.
Op de bitterkoude eerste dag van de krokusvakantie, 15 februari 2010, botste om 8.28 uur de stoptrein van Leuven naar 's Gravenbrakel op de IC-trein van Quiévrain naar Luik op spoorlijn 96 tussen Halle en Buizingen. De officiële balans luidde: 19 doden (15 mannen, 3 vrouwen en één ongeboren baby) en 162 gewonden, onder wie 11 zwaargewonden. Bij de dodelijke slachtoffers was ook de bestuurder van de trein uit Quiévrain. De bestuurder van de trein uit Leuven overleefde het ongeval.
Al gauw rees de vraag of de treinbestuurder uit Leuven een rood signaal had genegeerd. Dat werd namelijk gesuggereerd op een van de eerste persconferenties van de crisiscel onder leiding van de Vlaams-Brabantse gouverneur, Lodewijk De Witte. De betrokken treinbestuurder heeft altijd ontkend dat hij voorbij een rood sein is gereden. In de tijd dat het ongeval gebeurde, bestond er wel een veiligheidssysteem dat voorkomt dat een rood sein wordt voorbijgereden, namelijk TBL1+ (Transmissie Baken Locomotief), maar nog niet alle sporen en treinen, waaronder het betrokken treinstel, waren uitgerust met dat systeem.
De politierechtbank oordeelde op 3 december vorig jaar dat zowel de bestuurder van de P-trein die betrokken was bij de treinramp, als de NMBS en Infrabel verantwoordelijk waren voor de treinramp. Voor de treinbestuurder werd enkel de eenvoudige schuldigverklaring uitgesproken terwijl de NMBS een effectieve geldboete van 550.000 euro kreeg en Infrabel een boete van 550.000 euro waarvan de helft met uitstel.
Infrabel tekende beroep aan tegen het vonnis omdat het volgens haar de functionering van het spoornet op de helling zet. Ook het Brussels parket ging in beroep, maar enkel voor wat betreft Infrabel.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
17
Regering gaat nieuwe gesloten centra voor illegalen bouwen in Jabbeke en Jumet
-
34
Omgekomen medewerker van Belgisch agentschap en 7-jarig zoontje verbleven in huis Hamas-militant, zegt Israëlische ambassadeur
De medewerker van het Belgische agentschap Enabel en zijn 7-jarig zoontje die omkwamen bij een Israëlisch bombardement op Rafah in het zuiden van de Gazastrook, verbleven in het huis van een Hamas-militant. Dat zegt Idit Rosenzweig-Abu, de Israëlische ambassadeur in België. Volgens haar was de militant het doelwit van de luchtaanval. Bij de aanval kwamen in totaal vijf mensen om het leven, onder wie twee kinderen. Twee andere kinderen raakten gewond. -
PREMIUM
Tien jaar na de treinramp in Buizingen: “Ik ben diezelfde dag nog op een andere trein gestapt”
Zaterdag is het tien jaar geleden dat twee treinen botsten in Buizingen. Negentien mensen stierven en er vielen 162 gewonden. Hulpverleners, slachtoffers en nabestaanden blikken deze week terug op één van dodelijkste treinongelukken en de nasleep er van. Anita Mahy was één van die gewonden. Zij ijvert sindsdien voor meer veiligheid op het spoor. “Had iedereen gedaan wat ze moesten doen, dan was deze ramp nooit gebeurd.” -
-
90
De Stem van Gwendolyn Rutten: “In de scholen zou ik liever de godsdienstlessen afschaffen”
-
PREMIUM16
Wat betekent het nieuwe krantencontract voor u als abonnee? 6 vragen beantwoord
Bpost heeft een akkoord gesloten over de krantenbedeling met de Vlaamse uitgevers DPG Media (bekend van Het Laatste Nieuws en De Morgen) en Mediahuis (eigenaar van De Standaard en Het Nieuwsblad). Dat is goed nieuws, want uw krant blijft daardoor zoals vanouds gebust. Maar wat betekent dat voor de postbode? En wordt uw krant in het vervolg dan duurder? -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
20
Tot 75 km/u in binnenland: KMI waarschuwt morgen met code geel voor stevige windstoten
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
Brussels parket in beroep tegen vonnis over treinramp Buizingen: het wil zwaardere straf voor Infrabel
Na Infrabel gaat nu ook het Brusselse parket in beroep tegen het vonnis dat de Brusselse politierechtbank heeft uitgesproken over de treinramp in Buizingen. Het beroep van het parket is wel enkel gericht tegen Infrabel, zodat de rechtbank het bedrijf een zwaardere straf zou kunnen opleggen. -
8
Meer wegenwerken voor de verkiezingen (maar niet alleen om stemmen te ronselen)
Er zijn meer wegenwerken in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen, zo bevestigt cijfermateriaal dat VRT NWS opvroeg bij de Vlaamse bouwfederatie Embuild. Maar de lokale besturen doen dat niet alleen om stemmen te ronselen. -
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer