Direct naar artikelinhoud
Leger

Defensie rekruteert vrouwen in het shoppingcenter

Belgische en Duitse soldaten zetten samen veldbedden op. Het Belgische leger telt momenteel 2.220 vrouwen, 8,7 procent van het totaal aantal militairen.Beeld EPA

Tussen het passen van een jurk en het scoren van een blouse even informeren voor een job bij het leger? Defensie hoopt dat het werkt. Met een pop-upstore in Wijnegem Shopping Center willen ze vrouwen en jongeren rekruteren. 

Hoe lok je vrouwen naar het leger? Door je te posteren op een plek waar er vooreerst al veel te vinden zijn, denken ze bij Defensie. Die plek is volgens hen het Wijnegem Shopping Center. Daar openen ze vandaag een eigen pop-up. Een charmeoffensief pal tussen de kleding- en schoenenwinkels. Militairen van elke component zullen er uitleg geven over hun job, en het leger wil er vrouwen – en jongeren – ook sportief uitdagen met een touwenparcours. Quads van de medische component, een F-16-motor van de luchtmacht, jeeps, rubberboten en een kanon van de landcomponent moeten ervoor zorgen dat vrouwen de weg naar het leger vinden. Om hun boodschap extra kracht bij te zetten, worden ook Zeger, Xander, Debbie en co. van Kamp Waes ingezet. 

Vandaag telt het leger 2.220 vrouwen, goed voor 8,7 procent van het totaal aantal militairen. Defensie wil dit jaar in totaal 2.000 nieuwe krachten rekruteren en richt daarbij haar pijlen extra op vrouwen. Dat percentage moet dringend omhoog, vinden ze. 

“Het leger heeft honderd verschillende beroepen, waarvan de meeste toch heel toegankelijk zijn voor vrouwen”, zegt Johan Coenen van Defensie. “Ik zie niet in waarom zij niet aan de slag kunnen in technisch ondersteunende functies, in de logistiek, maar ook in gevechtsfuncties. Alleen vinden ze de weg naar het leger niet. De fysieke uitdaging vormt een drempel. Ze denken dat de job niet voor hen is weggelegd. Ook het feit dat je tijdens je loopbaan mogelijk eens in het buitenland wordt ingezet, de noodzakelijke flexibiliteit of het omgaan met wapens maken dat de vijver van kandidaten beperkter wordt. Van die negatieve beeldvorming moeten we af. Want daartegenover staat een boeiende loopbaan met veel variatie, waarin iedereen kan blijven doorgroeien. Wij zoeken geen supermensen.”

Werkt het?

Opvallen zullen die camouflagekleuren zeker, tussen de komende lentecollecties. Maar of het shoppende vrouwen ook effectief naar de pop-upstore en daarna naar het leger lokt, is maar de vraag. “Het kan zeker”, zegt Eveline Schollaert, professor human resources management (UGent). “De aandacht trekken is vandaag, gezien de war for talent, essentieel. Al zijn daar weliswaar een aantal voorwaarden aan verbonden. Met het uitstallen van tanks en het uitnodigen van Kamp Waes-deelnemers lok je misschien wel vrouwen die eens komen kijken, maar daarmee ben je er nog niet. Er moet ook wel wat te vertellen zijn in die pop-up. Waarvoor staat Defensie als werkgever?” 

“De beste ambassadeurs zijn de eigen werknemers. Als die gaan vertellen over hun jobinhoud en een realistisch beeld schetsen van werken bij Defensie: dat heeft impact. Het is als werkgever, binnen het leger al zeker, belangrijk om ook te weten wat die doelgroep aanspreekt en daarop in te zetten. Wat zoeken vrouwen in een job? Ze zijn je target, benader die groep op de juiste manier. Als er dus goed is nagedacht over het zogenaamde employer brand – wat maakt ons uniek en waarom moeten mensen voor ons kiezen – dan heeft dit plan voldoende ingrediënten om te werken.”