AP2011

Het klassieke reisbureau is weer helemaal in trek, meer boekingen bij reisbureaus

We boeken weer meer reizen bij reisbureaus. Dat schrijft Het Laatste Nieuws. Ondanks het internet vinden klanten opnieuw de weg naar een offline reisbureau en daar horen ook jonge klanten bij. 

Door het internet en door allerlei online boekingsmogelijkheden leek het klassieke reisbureau op sterven na dood. Maar niets blijkt minder waar. Reisbureaus zijn weer "in" en lokken weer meer klanten, ook heel wat jonge mensen trouwens.

"Wij hebben 30 extra mensen nodig. Dat zegt genoeg. We hebben meer werk. Hoe dat komt? Mensen willen allerlei extraatjes erbij en hebben soms last van keuzestress. Die reisagent kan dan de juiste keuze bepalen", zegt Piet Demeyere van toerismegroep TUI.

"Vaak moet je  op verschillende hotspots je tickets vooraf boeken, ook al omdat meer en meer mensen reizen. Het Alhambra in Granada bijvoorbeeld, daar kan je op de dag zelf niet meer binnen. Net daarom is een reisagent handig, veel toeristen hebben het wat moeilijk om alles via het internet te regelen."

Een feit: veel populaire plekken vereisen boekingen vooraf. Meestal is de locatie dan nog te bezoeken binnen een bepaald tijdsslot. Binnen Europa betaal je anders hoge prijzen op de zwarte markt voor een bezoekje aan pakweg de Eiffeltoren in Parijs, de Sagrada Familia in Barcelona of het Colosseum in Rome.

Reisorganisaties staan garant voor ontzorging en dat wil de klant nét

Koen Van den Bosch, Vlaamse Vereniging Reisbureaus

Ook bij de koepelorganisatie van de Vlaamse reisbureaus instemming: "We zien de voorbije jaren telkens stijgingen van zowat 3 procent wat het aantal reisbureaus betreft", zegt Koen Van den Bosch van de Vereniging Vlaamse Reisbureaus.

"Reizen kost geld en mensen vertrouwen dat dan liever toe aan een reisorganisatie. Die staan garant voor ontzorging en dat wil de klant nét. Als er dan iets gebeurt, denk maar aan problemen met het hotel, geannuleerde vluchten of zelfs extreme gevallen zoals het failliet van Thomas Cook, dan wordt alles voor hen geregeld en terugbetaald."

"Sowieso biedt het internet zodanig veel informatie dat veel reizigers het bos door de bomen niet meer zien. Dan zoeken ze een architect die op de maat van de klant perfect al dat aanbod weet te matchen." 

Meest gelezen