Defensie rekruteert vrouwen in Wijnegem Shopping Center

Het Belgische leger opent vandaag een pop-upstore in Wijnegem Shopping Center. Defensie is specifiek op zoek naar extra vrouwen. "Amper negen procent van onze personeelsleden zijn vrouwen en dat moet beter", zegt commandant Johan Coenen op Radio 2 Antwerpen.

"Ik heb zelf al mogen vaststellen dat heel wat bezoekers in het winkelcentrum vrouwen zijn", zegt commandant Johan Coenen van defensie in "Start je dag". "Daarom hebben we besloten om vanaf vandaag tot en met 17 maart een pop-upwinkel te openen in Wijnegem Shopping Center. Een informatiekantoor voor iedereen die interesse heeft in een loopbaan in het leger. Het is 45 jaar geleden dat de eerste vrouw bij ons aan de slag ging. Op dit moment zitten er amper negen procent dames in het leger en dat moet beter." 

Met onze popup-store in Wijnegem Shopping Center willen we meer dames in het leger krijgen
Commandant Johan Coenen

Dit jaar alleen al zoekt defensie 2.035 nieuwe mensen. "Ons jobaanbod is heel breed ook voor vrouwen. We hebben bijvoorbeeld vacatures voor technische, logistieke en gevechtsondersteunende profielen", zegt Coenen. "We zoeken dames met een sportief en avontuurlijk karakter, teamspelers  die geen schrik hebben om langere periodes van huis te zijn. Omgaan met wapens en zware fysieke uitdagingen horen ook bij het takenpakket."

Kandidaten "Kamp Waes"

Tijdens de krokusvakantie plant defensie elke dag een evenement in het Wijnegem Shopping Center. "Elke component van het leger krijgt de kans om zich voor te stellen. De landmacht brengt bijvoorbeeld kanonnen mee. Er zullen ook elke dag vrouwelijke militairen aanwezig zijn met wie je een praatje kan slaan over hun job." Om de twijfelende dames helemaal over de streep te trekken heeft het leger nog een bijzondere verrassing. Ook de kandidaten van "Kamp Waes" zullen hun opwachting maken in de popup-store.

Pop-upwinkel: origineel of cliché?

Het idee achter een pop-upwinkel in het shoppingcentrum van Wijnegem is "om aanwezig te zijn op plaatsen waar mensen ons niet verwachten."

Maar is het niet wat cliché om een campagne te lanceren in een shoppingcentrum als je veel vrouwen wil bereiken? Waarom niet opduiken op festivals of grote sportevenementen bijvoorbeeld? "Dat kan zeker nog een mogelijkheid zijn in de toekomst, zegt luitenant-kolonel Sandra Bertocchi in "De wereld vandaag". "Maar nu hebben we voor Wijnegem gekozen omdat daar makkelijk tot 25.000 mensen per dag passeren. We willen vooral een zo groot mogelijk publiek aanspreken."

Defensie een aantrekkelijke werkgever?

Volgens luitenant-kolonel Bertocchi is Defensie een bijzonder aantrekkelijke werkgever. "We hebben een hele grote waaier aan functies", zegt ze. "Zo kun je je carrière starten in een meer operationele job, als je jong bent en op zoek naar avontuur. Later kun je doorgroeien naar een andere functie."

"Er zijn jobs waarvoor je enkel een diploma lager onderwijs nodig hebt, voor andere functies kun je binnen Defensie een universitaire opleiding volgen. Het is dus echt heel divers." Naast vrouwen wil Defensie ook zo veel mogelijk technische profielen aantrekken. "We hebben vijfhonderd vacatures voor technische profielen open staan, die zijn dus zeker welkom!"

Meest gelezen