‘YouTube tweede grootste digitale partner van muziekindustrie’

Het videoplatform YouTube, dochter van Google, heeft het voorbije jaar aan de wereldwijde muziekindustrie een bedrag van 3 miljard dollar uitgekeerd. Dat heeft Susan Wojcicki, chief executive van YouTube, gezegd. Met die bijdrage manifesteert YouTube zich volgens analisten van Music Business Worldwide als de tweede grootste digitale partner van de wereldwijde muzieksector.

‘YouTube biedt de muziekindustrie twee motoren – advertenties en abonnees – voor inkomsten aan,’ benadrukt Wojcicki.

Groei

De cijfers van YouTube tonen ook aan dat het platform elk jaar een groter bedrag naar de muziekwereld laat vloeien. Vier jaar geleden was er sprake van een bedrag van 1 miljard dollar. Twee jaar later was die som echter al opgelopen tot 1,8 miljard dollar.

‘Google onthulde recent dat YouTube vorig jaar 15,15 miljard dollar aan advertentie-inkomsten heeft gegenereerd,’ aldus Music Business Worldwide. ‘Hieruit kan worden afgeleid dat YouTube ongeveer 20 procent van zijn inkomsten aan de muziekindustrie afdraagt.’

‘Daarbij moet wel rekening worden gehouden dat de betalingen aan de muzieksector ook abonnementsgelden omvatten. In de reclame-inkomsten zijn abonnementen daarentegen niet opgenomen.’

Het platform heeft momenteel voor zijn diensten YouTube Music en YouTube Premium meer dan twintig miljoen betalende gebruikers.

De analisten wijzen er wel op dat Spotify een groter deel van zijn inkomsten aan de houders van muziekrechten uitbetaalt dan YouTube. ‘Er is bij Spotify sprake van 65 procent,’ zeggen ze. ‘Dat volume zou een bedrag van 4,94 miljard dollar vertegenwoordigen. Dat is bijna 2 miljard dollar meer dan de vergoedingen die YouTube betaalt.’

‘Uit ramingen kan verder worden afgeleid dat Apple Music een bedrag van 2,81 miljard dollar aan muziekrechten afdraagt. Apple Music en YouTube situeren zich daarbij nagenoeg op hetzelfde niveau, maar het lijkt er toch sterk op dat YouTube inmiddels de tweede grootste digitale partner van de muziekwereld is geworden.’

Foundry

Susan Wojcicki benadrukt dat YouTube ook op een bredere manier de muzieksector ondersteunt. ‘YouTube werkt immers ook samen met een grote groep artiesten, die tijdens elke fase van hun carrière op de services van het platform kunnen terugvallen,’ voert de chief executive aan.

Wojcicki verwijst daarbij naar het project Foundry, waar onafhankelijke artiesten assistentie krijgen voor de ontwikkeling van onder meer digitale campagnes. Dua Lipa was enkele jaren geleden volgens Wojcicki het eerste succes van het project.

‘Maar ook Justin Bieber en Billie Eilish hebben een wereldwijd een breed publiek kunnen opbouwen door op YouTube rechtstreeks met hun fans contact te leggen,’ werpt Wojcicki op.

YouTube zegt tot nu toe in totaal aan de muziekindustrie al meer dan 12 miljard dollar te hebben uitbetaald.

Meer