Miljardenovername tussen treinbouwers Alstom en Bombardier in de maak

De Franse treinbouwer Alstom bevestigt de gesprekken met Bombardier over een overname van de spooractiviteiten van die Canadese trein- en vliegtuigfabrikant. Het zou gaan om een deal van om en bij de 7 miljard dollar.

Als het tot een samensmelting komt, maakt dat van Alstom de tweede grootste fabrikant van spoorwegmaterieel. De Franse treinbouwer, met een marktwaarde van 11,1 miljard euro, moet dan enkel nog de Chinese marktleider CRRC voor zich dulden. De sector heeft al langer te maken met intense competitie van dat Chinese staatsbedrijf.

Een geplande fusie kan evenwel nog stranden bij de mededingingsautoriteiten. Een combinatie van Alstom en de treindivisie van Bombardier zou circa 50 procent van de markt voor elektrische treinonderdelen in handen hebben. In 2019 zette de Europese Commissie nog een streep over een overname van Alstom door het Duitse Siemens.

Gebotst op Vestager

Siemens en Alstom startten in 2018 gesprekken op om samen een ‘Airbus van het Europese spoor’ te worden. Alleen bleek Europees commissaris voor Mededinging Margrethe Vestager een sta-in-de-weg. Ze weigerde het licht op groen te zetten voor de fusie, omdat het nefast zou zijn voor concurrentie op de markt van treinen en signalisatiesystemen.

Dat Alstom nu zoete broodjes wil bakken met Bombardier, is ook een politiek pijnlijke zaak. De Duitse en Franse regering waren betrokken bij de mogelijke deal tussen Siemens en Alstom. Naar verluidt probeerden de regeringen hemel en aarde te bewegen om Vestager te overtuigen. Maar het argument van de stevige Chinese concurrentie mocht niet baten.

‘Ondoordacht’

In juni vorig jaar kwam Duits bondskanselier Angela Merkel al eens terug op het dossier. Tijdens een speech voor een industriegroep in Berlijn liet ze verstaan dat de Europese Unie zich bijzonder naïef opstelde. ‘Hoe kan je nu zeggen dat China zich de komende vijf jaar niet zal bezighouden met Europa? Zo’n bewering is ondoordacht’, stelde ze toen.

Alstom en Bombardier hebben beide activiteiten in België. De Franse treinbouwer heeft twee vestigingen, één in Brussel en één in Charleroi. Bombardier opereert vanuit Brugge, maar daar loopt al een tijdje een herstructurering.

Meer