General Motors draagt zijn Australisch dochtermerk Holden ten grave

De Amerikaanse autobouwer General Motors (GM) zet zijn activiteiten in Australië, Nieuw-Zeeland en Thailand stop. Dat betekent meteen ook het einde van Holden, het Australische dochtermerk van General Motors. Drie jaar geleden had het concern de productie van Holden in Australië al stopgezet.

Mary Barra, chief executive van General Motors, betoogde dat de ingrepen deel uitmaken van de wereldwijde herstructurering die de autoconstructeur vijf jaar geleden heeft aangekondigd. Het concern wil zich vooral op zijn winstgevende markten concentreren.

Zadelmaker

General Motors verkoopt zijn fabriek in Thailand aan het Chinese concern Great Wall Motors. Dat betekent meteen ook het einde van de lokale productie van het merk Chevrolet. Ook de activiteiten die General Motors op het gebied van ontwerp en engineering nog in Australië en Nieuw-Zeeland had, verdwijnen. Dat betekent een schrapping van ongeveer 600 banen.

De ingreep betekent ook het definitieve einde van het Australische automerk Holden. Dat bedrijf ging in 1856 in de Australische stad Adelaide als zadelmaker van start. In 1908 begon de onderneming met de productie van auto’s. Holden werd in 1931 door het Amerikaanse General Motors overgenomen.

Zeven jaar geleden kondigde Holden aan zijn productie in Australië te stoppen. De wagens zouden voortaan vanuit fabrieken in het buitenland in Australië worden ingevoerd. ‘De sterke Australische munt, de hoge productiekosten en de kleine binnenlandse markt maken deze beslissing noodzakelijk,’ benadrukte General Motors destijds.

Opel-Vauxhall

Die ingreep kostte 2.900 banen. Nu verdwijnt ook het merk. Volgens voorzitter Mark Reuss heeft GM gezocht naar een manier om Holden in stand te houden, maar was er geen oplossing. ‘Er zouden te veel kosten moeten worden gemaakt om in de sterk gefragmenteerde rechtsgestuurde markt actief te blijven,’ aldus Reuss.

De operatie vormt een onderdeel van een wereldwijde strategie van General Motors om zich op zijn meest rendabele markten in de Verenigde Staten, China, Latijns-Amerika en Zuid-Korea terug te plooien.

Drie jaar geleden verkocht het concern zijn Europese merken Opel en Vauxhall aan zijn Franse sectorgenoot PSA Group. Daarnaast besliste General Motors ook zijn activiteiten in onder meer Rusland en India te beëindigen of in te perken.

Meer