Videospeler inladen...

Gent, Antwerpen en Brussel zetten in op lage-emissiezone, Rotterdam schaft die net af: wie heeft "gelijk"?

Terwijl bij ons steden als Antwerpen, Brussel en Gent hun lage-emissiezones uitbreiden of strenger maken, schafte Rotterdam in Nederland zijn lage-emissiezone dit jaar gewoon af. Hoe komt het dat verschillende steden zo'n uiteenlopende aanpak hanteren? En wie heeft "gelijk"?

De stad Antwerpen heeft sinds 2017 een lage-emissiezone (LEZ) waarbij het de meest vervuilende auto’s weert. Gent sprong begin dit jaar pas op de kar. Brussel startte haar lage emissiezone in 2018. Maar voorlopig treden deze steden niet even streng op. Zo mag je met een euro 4-diesel wel nog in Brussel rijden, maar in Gent en Antwerpen ben je niet meer welkom.

Tijdens de gemeenteraad van gisteravond heeft het stadsbestuur van Gent beslist om de LEZ zelfs uit breiden, deze legislatuur nog.

Bekijk hier een reportage uit "Het Journaal" over de invoering van de LEZ in Gent (en lees voort onder de video):

Videospeler inladen...

Het contrast met de Nederlandse stad Rotterdam kan niet groter zijn want daar besliste het gemeentebestuur alle personenwagens, ongeacht welk bouwjaar of emissieklasse, vanaf 1 januari van dit jaar overal weer toe te laten. 

Enkel vrachtwagens met een emissieklasse 3 of lager zullen nog worden geweerd. Opvallend, vrachtauto’s van 40 jaar of ouder mogen de milieuzone dan wel weer in.

Opheffen is fout signaal

“Een lage-emissiezone afschaffen is een totaal fout signaal”, zegt mobiliteitsdeskundige Kris Peeters. “Daarmee rol je de rode loper weer uit voor wagens die vandaag niet meer thuishoren in het hele debat rond klimaat en volksgezondheid.”

“De algemene situatie in Nederland is ook heel anders dan in Vlaanderen”, volgens Antwerps SP.A-schepen van Milieu Tom Meeuws.

“Zo blijkt het aandeel diesels in het Nederlandse wagenpark slechts 15 procent, in Vlaanderen is dat 53 procent. Het effect van een LEZ is bij ons dus veel groter”, aldus Meeuws.

Het aandeel diesels in het Nederlandse wagenpark is 15 procent, in Vlaanderen is dat 53 procent.

Tom Meeuws, Antwerps schepen van milieu

Door een stimulerende slooppremie zijn er in Nederland sowieso nog maar weinig vervuilende dieselwagens. In de stad Rotterdam zouden er op zo’n 250.000 wagens nog slechts 1.700 vervuilende dieselwagens rondrijden.

Maar dan nog blijft het intrekken van zo’n LEZ een slecht idee, dat vindt ook Roeland Samson, bio-ingenieur en hoogleraar aan de Universiteit Antwerpen: “Lage-emissiezones voeren de druk op de auto-industrie op en zorgen voor een versnelde transitie van vervuilende naar schonere wagens. De technische mogelijkheden zijn er, laten we daar maximaal op inzetten.”

Vergelijking met Rotterdam gaat niet op

Je kan verschillende steden niet zomaar vergelijken. Gent, Brussel en Antwerpen hebben een historisch centrum met veelal kleine straatjes. Rotterdam is veel meer uitgestrekt en beschikt over bredere straten waar ongezonde deeltjes in de lucht minder makkelijk blijven hangen.

Een belangrijke reden voor de stad Rotterdam om de emissiezone op te heffen is dat de resultaten van de metingen voor en na het invoeren van de milieuzones best tegenvielen.

Nils Hooftman, VUB-MOBI onderzoeksgroep.

"Een belangrijke reden voor de stad Rotterdam om de emissiezone op te heffen is dat de resultaten van de metingen voor en na het invoeren van de milieuzones best tegenvielen",  zegt Nils Hooftman, expert voertuigemissies aan de VUB-MOBI onderzoeksgroep. "Een diesel euro-5 norm blijkt evenveel stikstofoxiden uit te stoten als een diesel euro-1 norm," zegt hij. 

“In die zin is het beter te vergelijken met het historische stadscentrum van Amsterdam”, zegt Meeuws. “En ook daar komen dit jaar nog nieuwe, strengere regels.”

Amsterdam kiest voor een groene milieuzone die op 1 november 2020 ingaat. Vanaf dat moment mogen alleen diesels met emissieklasse 4 en hoger nog binnen de milieuzone rijden.

Emissiezones niet waterdicht

Een emissiezone mag dan vandaag nog zo streng  zijn, volgens Nils Hooftman, expert voertuigemissies aan de VUB-MOBI onderzoeksgroep, is het onmogelijk om alle vervuilende wagens uit je stad te weren.

Tot 7 procent van alle dieselwagens in Europa zou rondrijden met een roetfilter die ofwel is weggehaald of onklaar gemaakt”

Nils Hooftman, VUB-MOBI onderzoeksgroep.

“Er is bijvoorbeeld geen controle op eventueel illegaal verwijderde roetfilters bij dieselwagens. Tot 7 procent van alle dieselwagens in Europa zou rond rijden met een roetfilter die ofwel is weggehaald of onklaar gemaakt”, zegt Hooftman. 

Bekijk hier het verslag van "Het Journaal" over de uitbreiding van de LEZ in Gent:

Videospeler inladen...

Meest gelezen