Videospeler inladen...

Kijk, daar zijn de kabelknippers: almaar meer Vlamingen doen het zonder klassiek tv-abonnement

Almaar meer Vlamingen doen het zonder klassiek tv-abonnement. Dat blijkt uit de Digimeter, de jaarlijkse studie rond het mediagebruik van de Vlaming van onderzoeksinstituut Imec. 15 procent van de 25-34-jarigen kan beschouwd worden als "cordcutter": zij knippen als het ware hun klassieke televisiekabel door en halen hun tv-ontspanning voortaan bij de Netflixen van deze wereld.

De discussies over - en intussen aankondiging van - een Vlaamse Netflix illustreren het: ons veranderende mediagebruik is een hot topic. Mediabedrijven merken aan den lijve dat we almaar minder op een traditionele manier naar tv kijken - we doen dat almaar vaker uitgesteld of op andere platformen (zoals Netflix, VRT NU, YouTube, ...) - en proberen zich voortdurend aan te passen.

En niet alleen de klassieke tv-zenders moeten dat doen, zo leert de nieuwe Digimeter-studie van Imec. Ook operatoren als Telenet en Proximus, die de tv-beelden van de zenders langs hun kabels en decoders tot in uw woonkamer brengen, krabben zich stilaan in de haren.

Hun aanbod van series en films (onder meer Play of Play More van Telenet en Movies & Series van Proximus) plafonneert al jaren: zowat 14 procent van de Digimeter-respondenten - zelden minder, nooit meer - opteert daarvoor. Dat terwijl Netflix in de voorbije vijf jaar fors is gegroeid en al 40 procent van de Vlamingen bereikt.

Twintigers en dertigers

Meer nog: waar "cordcutting" - dat is het opzeggen van het traditionele tv-abonnement ten voordele van een streamingaanbod als dat van Netflix - de voorbije jaren nog kon worden beschouwd als een marginaal fenomeen, is de groei van die groep onmiskenbaar. 

In 2017 was 3 procent van de Vlamingen een cordcutter, in 2019 is dat al 6 procent. "We moeten dat niet dramatiseren: de Vlaming is altijd nogal traag geweest in technologie", zegt mediaprofessor Lieven De Marez van de universiteit van Gent. "Maar dit zijn geen percentages meer die je als toeval moet beschouwen. Dit stijgt, dit is een trend en dit zal blijven groeien."

Zes procent is toch nog weinig, horen we u mompelen. Klopt, maar de cijfers zien er al helemaal anders uit als je naar de groep 25-34-jarigen gaat kijken. Van die groep heeft al 15 procent - ongeveer een zevende - enkel een streamingabonnement. 

Jonge tweeverdieners komen los van de klassieke tv en leggen hun prioriteiten elders: liever eerst een Netflix- en Spotify-abonnement

Lieven De Marez, professor communicatie aan de UGent

"Dat zijn de jonge tweeverdieners, de generatie die opgegroeid is in mediarijke huishoudens waar papa en mama de abonnementen betaalden. Mensen uit die groep moeten voor het eerst keuzes maken als ze in een eigen woonst belanden. Zij komen los van de klassieke tv en leggen hun prioriteiten elders: liever eerst een Netflix- en Spotify-abonnement."

Nu of nooit voor Vlaamse Netflix

Dat alles verklaart uiteraard waarom bijvoorbeeld Telenet een bocht van 180 graden heeft gemaakt over die "Vlaamse Netflix". Vorig jaar werd dat plan nog in forse bewoordingen gekapitteld, vandaag is die nieuwe streamingdienst al aangekondigd en wordt Telenets eigen film- en serieaanbod (Play en Play More) daarin ondergebracht.

"Voordien moest je nog een klassiek Telenet-kabelabonnement hebben om ook Play en Play More te kunnen hebben", ziet De Marez. "Nu trekken ze hun pakket daaruit, knippen ze die navelstreng door om dat in een Vlaams Netflix-platform te steken. Je hoeft geen Telenet-klant meer te zijn om toegang te hebben tot die series en films. Een internetabonnement volstaat."

Of die Vlaamse Netflix succesvol zal zijn? Dat laat De Marez in het midden. Maar hij merkt wel dat het nu of nooit is. "Nu is de markt opengebroken. Dus als je iets wilt doen met een Vlaams accent dan moet het nu. Maar het zal moeten gebeuren binnen de lat die Netflix heeft gelegd: 10 à 15 euro per maand, niet veel meer."

Hop on, hop off

De Marez denkt dat die prijs en het internationale aanbod in dat nieuwe streamingplatform (dat er wel degelijk is via Telenet Play en Play More) belangrijker zullen zijn dan de Vlaamse producties. Want ook dat leert de Digimeter: slechts 8 procent van de Vlamingen ziet dat Vlaamse element als het cruciale punt dat hen over de streep zal trekken.

"Mensen gaan nu shoppen in medialand. De grote toeristenbus is vertrokken in Vlaanderen: hop on op het ene platform en hop off op het andere. Binnen 2 jaar zullen we zien waar ze zijn blijven hangen."

Bekijk hier het verslag uit “Het Journaal”:

Videospeler inladen...

Ons jeugdjournaal "Karrewiet" vroeg jongeren in Mechelen naar hun kijkgedrag, bekijk hier de reportage:

Videospeler inladen...

Meest gelezen