Voormalig Boeing-manager: “Ramptoestel 737 MAX moest zo goedkoop en snel mogelijk de lucht in”
Boeings zorgenkindje, de 737 MAX, staat al bijna een jaar aan de grond. Bij twee ongelukken met het gloednieuwe toestel kwamen 346 mensen om het leven. Technische malheur zorgde keer op keer voor nieuwe vertraging bij testen met het vliegtuig. Vorige maand liet de vliegtuigbouwer weten het kalenderjaar met verlies af te sluiten. Voor het eerst in ruim 20 jaar ging Boeing voor 1 miljard dollar het rood in. Nu blijkt dat ook bij de ontwikkeling van het toestel geld mogelijk een fatale rol heeft gespeeld, meldt het Nederlandse televisieprogramma Zembla vanavond.
“Tijdsdruk bracht de veiligheid mogelijk in gevaar”, zegt voormalig Boeingmanager Adam Dickson, die ook aan de geplaagde 737 Max heeft gewerkt. Vanuit de top van Boeing zou grote druk op de medewerkers zijn uitgeoefend om het vliegtuig zo goedkoop en zo snel mogelijk op de markt te krijgen. “Bij de productie waren kostenbesparingen uiterst belangrijk”, verhaalt Dickson, volgens wie elke afdeling “een bepaalde hoeveelheid geld uit het vliegtuig moest halen”.
Dickson, die 30 jaar als technisch manager voor de vliegtuigfabrikant werkte, zegt: “Wanneer tijdsdruk wordt uitgeoefend om kosten te verlagen en er een gebrek aan middelen is om het werk echt goed te doen, kan dat van invloed op de veiligheid zijn geweest.” De Boeingchef nam vorig jaar ontslag omdat er naar zijn mening te veel nadruk op commercie en kostenbesparingen was komen te liggen. “Kosten en het schema waren altijd al leidend, maar dit maakt de laatste tien jaar deel uit van een culturele verandering bij Boeing.”
Bij de productie van de 737 Max waren kostenbesparingen heel belangrijk
Boeing was meer door tijd gedreven dan door veiligheid
18,6 miljard kosten
Boeing schat de totale kosten voor het aan de grond houden van de 737 Max inmiddels op 18,6 miljard. Dat geld gaat op aan compensatie van luchtvaartmaatschappijen en het bijstaan van gezinnen en gemeenschappen die getroffen zijn door de crashes met de twee toestellen van dit type. Een van de nabestaanden is de Nederlandse Huguette Debets. De vader van haar drie jonge kinderen overleed bij de crash in Ethiopië. Zembla volgt Debets in haar juridische strijd tegen Boeing.
Volgens advocaat Steve Marks is er “geen twijfel” dat Boeings bezuinigingen ten koste van de veiligheid gingen. Marks staat honderd nabestaanden bij in hun procedure tegen de Amerikaanse vliegtuigbouwer. “Boeing was meer door tijd gedreven dan door veiligheid”, zegt de jurist. Dickson onderschrijft die stelling. “Ik geloof dat de 737 Max te snel op de markt is gebracht. De klant wilde het heel, heel snel.” Hij voelde de druk om het toestel in de lucht te krijgen, en moest naar eigen zeggen “de documentatie voor certificering bespoedigen”.
Ook docent luchtvaarttechniek Joris Melkert van de Technische Universiteit Delft bevestigt de haast die Boeing had om de 737 Max af te leveren. “Concurrent Airbus lag voor in de ontwikkeling en had zijn nieuwe vliegtuig al grotendeels ontwikkeld”, weet Melkert. “Ja, zeker hadden ze haast, de Airbus verkocht fantastisch.”
In een reactie op de uitspraken laat Boeing weten niet bezuinigd te hebben op de ontwikkeling van de 737 Max. “Veiligheid is altijd de eerste prioriteit.”
Zembla: De fatale fouten van Boeing - vanavond om 20.25 uur op NPO2
BEKIJK OOK. Beelden tonen economisch drama van geplaagde Boeing 737 MAX
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Geniet jij al optimaal van deze fiscale voordelen voor je woning en schuldsaldoverzekering?
-
PREMIUM70
Binnenkort eindelijk verhoging van maaltijdcheques van 8 naar 10 euro? Zoveel verschil maakt het voor jou
Worden je maaltijdcheques binnenkort van 8 naar 10 euro verhoogd? Een petitie van de liberale vakbond ACLVB die daarvoor pleit, werd ondertussen al 24.000 keer ondertekend. “Het bedrag van de maaltijdcheques is al sinds 2016 niet meer verhoogd, terwijl voeding in die periode 38% duurder werd.” Maar wat is de kans dat zo’n verhoging er effectief komt? En welk effect zou die hebben op je portefeuille? -
Honderden palletten Perrier vernietigd uit voorzorg na “zeer zware regenval” vorige maand
Producent Nestlé heeft flessen met water van het merk Perrier vernietigd wegens de verslechterde waterkwaliteit in een van de bronnen. Het water van die bron zal tot nader order niet meer gebruikt worden, zo meldt het voedselconcern. -
-
KIJK. Eerste helikopter op fossielvrije brandstof ter wereld is Belgisch: prijs en topsnelheid onthuld
-
8
“Historisch exploot”: Milei bejubelt Argentiniës eerste begrotingsoverschot op kwartaalbasis sinds 2008
Argentinië heeft in het eerste kwartaal van dit jaar een begrotingsoverschot van 0,2 procent van het bruto binnenlands product (bbp) geboekt. Dat heeft president Javier Milei maandag aangekondigd in een televisiespeech gericht aan de natie. Het is de eerste keer sinds 2008 dat het Zuid-Amerikaanse land zo’n overschot op kwartaalbasis in de boeken kan schrijven. -
Recordprijzen voor koffie en cacao
De prijzen van robusta-koffie en cacao hebben vrijdag nieuwe recordhoogtes bereikt. -
17
Begrotingstekort loopt fors op tot 4,4 procent
-
PREMIUMPolitiek65
Vlaanderen wil eigen staatsbon: “Nuttig om 2,5 miljard euro schulden te financieren”
-
Independer
De waarde van je inboedel fout ingeschat? Dan riskeer je een financiële aderlating bij brand of diefstal
Wil je niet het risico lopen onderverzekerd te zijn, en bij brand of diefstal bijgevolg een te lage schadevergoeding uitbetaald te krijgen, dan moet je een juiste inboedelbeschrijving maken om de waarde van je bezittingen in te schatten. Maar hoe doe je dat precies? Independer.be geeft vijf onmisbare tips. -
PREMIUM24
PORTRET. Ook Marc Van Hool wilde bedrijf van zijn opa overnemen: zelfs Tom Waes en Marc Coucke vertrouwen hem hun centen toe
Marc Van Hool wilde graag een deel van de failliete firma Van Hool overnemen. En ja, dat klinkt zoals het is: ook hij is een lid van de compleet versplinterde familie. Deze telg is geen groentje in het vak, want hij wist al eerder noodlijdende bedrijven - zoals Veritas - uit het slop te trekken. Maar Marc is toch vooral de kleinzoon van Bernard, de oprichter van de busbouwer, en zoon van Paul die zich - met nog twee broers - in 1999 liet uitkopen in het familiebedrijf. Hoe zit dat nu precies? -
8
Tesla krijgt klappen op de beurs: aandeel dit jaar al ruim 40 procent gezakt
39 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerMARC POELMAN
Jan De Korte
Jos Vanhout
Jan Jets
Camillus Breugelmans