Een 737 Max in productie in Boeings vliegtuigfabriek in Renton, Washington.
Volledig scherm
Een 737 Max in productie in Boeings vliegtuigfabriek in Renton, Washington. © EPA

Voormalig Boeing-manager: “Ramptoestel 737 MAX moest zo goedkoop en snel mogelijk de lucht in”

Boeings zorgenkindje, de 737 MAX, staat al bijna een jaar aan de grond. Bij twee ongelukken met het gloednieuwe toestel kwamen 346 mensen om het leven. Technische malheur zorgde keer op keer voor nieuwe vertraging bij testen met het vliegtuig. Vorige maand liet de vliegtuigbouwer weten het kalenderjaar met verlies af te sluiten. Voor het eerst in ruim 20 jaar ging Boeing voor 1 miljard dollar het rood in. Nu blijkt dat ook bij de ontwikkeling van het toestel geld mogelijk een fatale rol heeft gespeeld, meldt het Nederlandse televisieprogramma Zembla vanavond.

39 reacties

  • MARC POELMAN

    4 jaar geleden
    ASAP. En zo wordt met mensenlevens gespeeld.
  • Jan De Korte

    4 jaar geleden
    Het feit dat de Boeing een dergelijke verklaring aflegt wil dus zeggen dat deze niet meer betrouwbaar zijn. Jos Vanhout. FAA EN Boeing. Doe eens een onderzoek naar de steekpenningen.
  • Jos Vanhout

    4 jaar geleden
    Wat iedereen schijnt tevergeten is dat ELK type vliegtuig door de FAA moet gekeurd EN goed bevonden worden alvorens het met passagiers de lucht in mag. Indien er dus wat mis was met de 737 MAX dat geleid heeft tot de ongevallen dan is dit in hoofdzaak de verantwoordelijkheid van de FAA.
  • Jan Jets

    4 jaar geleden
    Want snel en goedkoop is altijd top ! Wat een sukkel zeg.
  • Camillus Breugelmans

    4 jaar geleden
    Een mooi toestel de 737 Max. Met dat van TUI heb ik reeds mee gevlogen. Als dit toestel terug operationeel wordt en ze moeten proefvliegen, mag Tui me uitnodigen.