Voormalig Boeing-manager: “Ramptoestel 737 MAX moest zo goedkoop en snel mogelijk de lucht in”
Boeings zorgenkindje, de 737 MAX, staat al bijna een jaar aan de grond. Bij twee ongelukken met het gloednieuwe toestel kwamen 346 mensen om het leven. Technische malheur zorgde keer op keer voor nieuwe vertraging bij testen met het vliegtuig. Vorige maand liet de vliegtuigbouwer weten het kalenderjaar met verlies af te sluiten. Voor het eerst in ruim 20 jaar ging Boeing voor 1 miljard dollar het rood in. Nu blijkt dat ook bij de ontwikkeling van het toestel geld mogelijk een fatale rol heeft gespeeld, meldt het Nederlandse televisieprogramma Zembla vanavond.
“Tijdsdruk bracht de veiligheid mogelijk in gevaar”, zegt voormalig Boeingmanager Adam Dickson, die ook aan de geplaagde 737 Max heeft gewerkt. Vanuit de top van Boeing zou grote druk op de medewerkers zijn uitgeoefend om het vliegtuig zo goedkoop en zo snel mogelijk op de markt te krijgen. “Bij de productie waren kostenbesparingen uiterst belangrijk”, verhaalt Dickson, volgens wie elke afdeling “een bepaalde hoeveelheid geld uit het vliegtuig moest halen”.
Dickson, die 30 jaar als technisch manager voor de vliegtuigfabrikant werkte, zegt: “Wanneer tijdsdruk wordt uitgeoefend om kosten te verlagen en er een gebrek aan middelen is om het werk echt goed te doen, kan dat van invloed op de veiligheid zijn geweest.” De Boeingchef nam vorig jaar ontslag omdat er naar zijn mening te veel nadruk op commercie en kostenbesparingen was komen te liggen. “Kosten en het schema waren altijd al leidend, maar dit maakt de laatste tien jaar deel uit van een culturele verandering bij Boeing.”
Bij de productie van de 737 Max waren kostenbesparingen heel belangrijk
Boeing was meer door tijd gedreven dan door veiligheid
18,6 miljard kosten
Boeing schat de totale kosten voor het aan de grond houden van de 737 Max inmiddels op 18,6 miljard. Dat geld gaat op aan compensatie van luchtvaartmaatschappijen en het bijstaan van gezinnen en gemeenschappen die getroffen zijn door de crashes met de twee toestellen van dit type. Een van de nabestaanden is de Nederlandse Huguette Debets. De vader van haar drie jonge kinderen overleed bij de crash in Ethiopië. Zembla volgt Debets in haar juridische strijd tegen Boeing.
Volgens advocaat Steve Marks is er “geen twijfel” dat Boeings bezuinigingen ten koste van de veiligheid gingen. Marks staat honderd nabestaanden bij in hun procedure tegen de Amerikaanse vliegtuigbouwer. “Boeing was meer door tijd gedreven dan door veiligheid”, zegt de jurist. Dickson onderschrijft die stelling. “Ik geloof dat de 737 Max te snel op de markt is gebracht. De klant wilde het heel, heel snel.” Hij voelde de druk om het toestel in de lucht te krijgen, en moest naar eigen zeggen “de documentatie voor certificering bespoedigen”.
Ook docent luchtvaarttechniek Joris Melkert van de Technische Universiteit Delft bevestigt de haast die Boeing had om de 737 Max af te leveren. “Concurrent Airbus lag voor in de ontwikkeling en had zijn nieuwe vliegtuig al grotendeels ontwikkeld”, weet Melkert. “Ja, zeker hadden ze haast, de Airbus verkocht fantastisch.”
In een reactie op de uitspraken laat Boeing weten niet bezuinigd te hebben op de ontwikkeling van de 737 Max. “Veiligheid is altijd de eerste prioriteit.”
Zembla: De fatale fouten van Boeing - vanavond om 20.25 uur op NPO2
BEKIJK OOK. Beelden tonen economisch drama van geplaagde Boeing 737 MAX
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Belgisch cryptoplatform Bit4You vermijdt faillissement
-
PREMIUM66
In de portefeuille van de ‘Van Hooltjes': maar één telg zal aan de financiële malaise kunnen ontsnappen
Botst Van Hool straks alsnog tegen het bankroet, dan zullen ook de talrijke telgen achter de busbouwer financieel bloeden. Nu al zien de ‘Van Hooltjes’ hun vermogen in de controlerende familieholding Immoroc haast zienderogen krimpen. Slechts één Van Hool koos een alternatieve, duidelijk rendabele route en bouwde de voorbije jaren – buiten het familiebedrijf – een fortuin van vele tientallen miljoenen euro op. Een kijk in het familiefortuin van het geslacht Van Hool. -
Livios
Zonnepanelen en thuisbatterij met stekker straks ook in België toegelaten? “Lagere kosten, maar ze leveren minder op”
Kleine thuisbatterijen en zonnepanelen met een stopcontactstekker: ze bestaan, maar of je ze in België ook mag gebruiken, is niet duidelijk. Synergrid, de Belgische netbeheerderskoepel, wil daar verandering in brengen, omdat de vraag vanuit de markt zou toenemen. Maar is dat echt zo? Zijn de toestellen veilig en voordelig? En kun je ze in elke woning gebruiken? Bouwsite Livios vroeg het aan energie-expert Dirk Van Evercooren. -
-
PREMIUM172
1 op de 3 werkende ouders komen amper rond: “De koopkracht van de laagste inkomens moet dringend aangepakt worden”
-
Mijnenergie
Harde cijfers: nog nooit betaalden energieleveranciers zo weinig voor de stroom van je zonnepanelen
Wrijf je je in de handen wanneer de zonnestralen door je venster priemen? Dan volgt nu een ontnuchterende mededeling: nog nooit betaalde jouw energieleverancier zo weinig voor de stroom van je zonnepanelen die je niet meteen verbruikt. De eigenaar van een doorsnee installatie moet tegen het huidige injectietarief op jaarbasis vrede nemen met 65 euro. Mijnenergie.be wijst de oorzaken aan en duidt hoe je toch meer met je zonnestroom verdient. -
Sterkste daling Duitse woningprijzen ooit gemeten
De waarde van woningen in Duitsland is vorig jaar in het sterkste tempo gedaald sinds het nationaal statistiekbureau in 2000 met de metingen begon. Na jaren waarin vastgoed meer waard werd, werden huizen vorig jaar gemiddeld 8,4 procent minder waard. Dat was onder andere het gevolg van de sterk gestegen rentes. -
HLN Shop
Eerste hulp bij verveling tijdens de paasvakantie: met deze vijf uitstappen plan je je verlofdagen vol plezier
-
Chinees vastgoedbedrijf Evergrande beschuldigd van 72 miljard euro fraude: een van de grootste boekhoudfraudes ooit
-
PREMIUM
“Het ergste scenario? Een gigantische collectieve verarming waarbij de middenklasse de factuur zal betalen”: deze drie Vlaamse ondernemers zien toekomst somber in
Niet alleen boven Van Hool hangen donderwolken. De helft van de Vlaamse ondernemers ziet vandaag de toekomst heel negatief in een bevraging van Voka. Wat is er aan de hand? Waaraan zien ondernemers dat onze welvaart onder druk komt te staan? Drie bedrijfsleiders vertellen wat er dringend moet veranderen en waar ze de oplossing zien. “Het dringt maar niet door in de Wetstraat.” -
Mijnenergie
Benzine, diesel of elektrisch: wat is de goedkoopste brandstof?
Exact een week geleden steeg de maximumprijs voor benzine 95 tot 1,784 euro per liter. Dat is meteen het hoogste niveau in vijf maanden tijd, en ondanks een lichte daling blijft de dieselprijs eveneens hoog. Daartegenover staan de sterk gedaalde stroomprijzen. Mijnenergie.be ging na wat dat betekent voor het prijsverschil tussen rijden op fossiele brandstof en rijden op elektriciteit. -
PREMIUM29
Moeten we de zomer door zonder ons favoriete ijsje? Moederbedrijf zet Cornetto, Magnum en Ben & Jerry’s te koop
39 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerMARC POELMAN
Jan De Korte
Jos Vanhout
Jan Jets
Camillus Breugelmans