Daimler wil samenwerking rond elektrische vrachtwagens

De Duitse autogroep Daimler Trucks wil een wereldwijd netwerk van elektrische laadstations voor vrachtwagens uitbouwen. Daarmee wil de E-Mobility Group van Daimler Trucks ook de andere partners in duurzame mobiliteit bij het initiatief betrekken.

In een eerste fase wil het eTruck Charging Initiative van de E-Mobility Group oplaadstations installeren bij de terminals voor vrachtwagens.

Impasse

Daimler hoopt met de uitrol van het netwerk te kunnen starten in de Verenigde Staten en Europa. Vervolgens zou het initiatief ook naar Japan worden uitgebreid, waarna geleidelijk ook de rest van de wereld volgt.

Met het initiatief hoopt Martin Daum, voorzitter van Daimler Trucks, een impasse te kunnen doorbreken. ‘De vrachtwagensector moet zijn uitstoot drastisch terugschroeven,’ verduidelijkt hij. ‘Daarvoor zal een overstap naar elektrische toepassingen noodzakelijk zijn. In tien jaar tijd moeten die emissies met 30 procent verminderen. Die doelstelling is met diesel echter onmogelijk te realiseren.’

‘Ook gas is geen alternatief, want zo’n overstap zou maar een besparing van maximaal 5 procent mogelijk maken. Elektrische aandrijving, aangevuld met waterstof, is het enige alternatief dat kans op succes biedt.’

‘Maar voor een doorbraak van elektrische vrachtwagens is ook een efficiënte oplaadinfrastructuur nodig,’ zegt Daum. ‘Zolang er echter niet voldoende elektrische wagens op de weg zijn, zal niemand in die infrastructuur willen investeren.’

‘Tegelijkertijd zal de productie en verkoop van elektrische trucks pas echt goed op gang komen wanneer een sterk netwerk van oplaadstations beschikbaar is. Er moeten dus initiatieven worden genomen om die oneindige cirkel te doorbreken. Vrachtwagens stellen aan de oplaadinfrastructuur ook zwaardere eisen dan personenauto’s.’

Collectief

‘Om dat probleem op te lossen is het eTruck Charging Initiative gelanceerd,’ zegt Gesa Reimelt, hoofd van de E-Mobility Group van Daimler Trucks. ‘Daarmee willen wij alle partijen uit de sector samenbrengen om collectief aan een oplossing te werken.’

Die partners worden gezocht bij vlootbeheerders, de producenten en distributeurs van elektriciteit en de leveranciers van hardware en software voor oplaadtoepassingen. Die samenwerking moet er volgens Reimelt toe leiden dat de planning en installatie van die netwerken sneller kan gebeuren.

‘Op die manier moet aan de klant een volledig pakket producten en diensten kunnen worden aangeboden,’ besluit Reimelt.

Meer
Auto