Bye Photoshop, hallo oneffenheden: beautymerk kiest voor authenticiteit
Geen digitaal gladgestreken gezichten meer. Olaz schuift Photoshop aan de kant. Moedervlekken en littekens maken voortaan deel uit van de reclamecampagnes van het beautymerk. Zo ziet 99% van de bevolking er nu eenmaal uit.
Photoshop in reclamecampagnes is geen geheim. Maar de beauty- en fashionindustrie houden de laatste jaren steeds meer rekening met de vraag naar meer realistische beelden. Olaz springt mee op die kar. Het merk kondigde een “zero skin retouching” aan. Voor alle volgende reclamecampagnes. En voor de content van hun influencers. Olaz geeft toe dat vrouwen te vaak geconfronteerd worden met onrealistische verwachtingen over hun uiterlijk. Die hebben we zowel te danken aan de beauty-industrie als de maatschappij. “40% van de vrouwen die het Amerikaanse marktonderzoeksbureau Mintel bevroeg, vindt dat advertenties een onrealistische weergave zijn van de werkelijkheid”, staat te lezen in een statement.
Dus zegt Olaz Photoshop vaarwel. Te beginnen met een nieuwe campagne, met in de hoofdrol: actrice Busy Philipps, model Denise Bidot en cabaretier Lilly Singh. De campagne draagt een ‘Olaz Skin Promise’-logo, als bewijs dat de advertentie onbewerkt is.
Jezelf spiegelen aan advertenties
Busy Philipps is alvast opgetogen om mee haar schouders onder de body positivitybeweging te zetten: “Dat Olaz een standpunt inneemt en vrouwen zich op hun best laat voelen, heeft een enorme impact”, aldus de actrice. “Hoe meer grote bedrijven dat doen, hoe beter voor iedereen. Mensen spiegelen zich graag aan reclamecampagnes. Niemand wil een beeld zien dat volledig onbereikbaar is.” Eerder vertelde Philipps al aan het magazine Allure hoe ze vroeger zelf zodanig gephotoshopt werd dat ze zichzelf nauwelijks herkende. “De moedervlekken op mijn gezicht zijn kenmerkend voor mij”, vertelt ze. “Dat is wie ik ben. Al dat retoucheren maakte me erg onzeker.”
(Lees verder onder de foto)
Hoe dit zal evolueren weten we niet, maar dat het de goede kant uitgaat is zeker. Olaz is namelijk niet het enige merk dat de kaart van de écht mensen trekt. Lifestylemerk Aerie kondigde een onbewerkte campagne aan met #AerieReal rolmodellen. Met echte mensen, zoals jij en ik. Modegigant Asos zei Photoshop twee jaar geleden al gedag. Toen besliste het merk de oneffenheden van haar modellen niet weg te werken. Wat resulteerde in foto’s van vrouwen met acnelittekens, striae en cellulitis. Waar influencers op Instagram nog volop bewerken, is dit een stap in de goede richting. En dat kunnen we wel waarderen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Een wondermooie vrouw, maar is ze echt? Bekend merk belooft nooit met AI te werken voor hun advertenties
-
Mango strikt ex-Spice Girl voor een “sensuele” en “bevrijdende” kledingcollectie die eind april uitkomt
Wie houdt van Victoria Beckhams modelabel doet aan window shopping of is genoodzaakt om nogal diep in de buidel te tasten. Maar daar brengt Mango nu verandering in. De Spaanse keten brengt binnenkort samen met de ex-Spice Girl een betaalbare collectie uit: “Ik wil een breder publiek aanspreken, maar mijn eigen DNA behouden”, zegt zij. -
Livios
Last van de tuinomheining van je buren? Dit zijn de regels omtrent vergunning, plaatsing en onderhoud
Wil je jouw tuin omheinen met een tuinafsluiting? Of heeft je buur dat gedaan en ben je daar niet helemaal tevreden mee? Bouwsite Livios legt uit hoe de vork precies aan de steel zit wat betreft dit - soms heikel - onderwerp. -
-
NINA lanceert Moederdagcollectie met Bel&Bo: dit zijn de favorieten van de mode-experts. “Roze is de nieuwe ‘neutral’”
-
PREMIUM
GETEST. Iedereen wil de nieuwe Dyson Airstrait, de opvolger van de Airwrap. Maar is hij echt 499 euro waard?
Na hun peperdure, maar gehypete Airwrap lanceert Dyson nu de Airstrait: een ‘stijltang’ die met slimme technologie je natte haren instant steil maakt. Zónder hitteschade. Prijskaartje? 499 euro, 50 euro minder dan de Airwrap die wel zés tools in een is. Is Dysons nieuwe creatie dat geld waard? Is hij echt zo bijzonder? Onze beautyredactrice test hem: “Blijkbaar houd ik ’m op zijn kop. Tip: níét doen.” -
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
Ben je een hooikoortslijder? Dan kan je heel wat doen om klachten te voorkomen en verminderen: van vaker stofzuigen en een zonnebril dragen tot pillen slikken. Onder de efficiëntste wapens in de strijd bevinden zich ook luchtreinigers. HLN Shop focust op twee toestellen. -
PREMIUM
Charlotte, dochter van de baas, wordt nu CEO van modebedrijf Bel&Bo: “Ons horrorjaar was een leerschool voor me”
-
PREMIUM
Onze redactrice gaat undercover bij de BV-kapper van Pommelien Thijs: “‘Graag een glaasje bubbels?’ Het is 10 uur ’s óchtends”
-
vtwonen
Schoonmaken met scheerschuim? Voor deze tien plekken - van de oven tot het toilet - is het een tovermiddel
Wist je dat scheerschuim een prima poetsmiddel is? Het mag dan niet zo’n alledaags schoonmaakproduct zijn, dat maakt het zeker niet minder efficiënt. Dit wondermiddel is bij de meesten wel in huis te vinden, dus je kunt er meteen mee aan de slag: vtwonen.be vertelt welke plekjes je er allemaal mee onder handen neemt. -
“Eleganter dan een sneaker, minder ordinair dan een naaldhak.” De schoen van je oma breekt door als supertrend
Gespot op de catwalks: de pumps van je bomma. De wijlen Britse prinses Diana was grote fan van de comfortabele, zij het niet zo sexy ‘omaschoenen’. Maar hoe draag je de ouderwetse hakjes anno nu? Styliste Lisa Sergeant geeft tips: “Zo is het classy en niet granny.” -
Een handige kit van 1,97 euro belooft je in één swipe de perfecte smokey eye: onze beautyredactrice doet de test
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer