Koen Mortier op het Filmfestival van Oostende.
Foto Kurt

Netflix investeert in oorlogsdocumentaire van Koen Mortier

Regisseur Koen Mortier werkt aan een documentairereeks over de Tweede Wereldoorlog die wordt meegefinancierd door de Amerikaanse streamingdienst Netflix. Netflix is sinds kort verplicht om 2 procent van zijn inkomsten uit Vlaams abonnementsgeld in Vlaamse producties te investeren. Dit is het eerste Vlaamse project waar het bedrijf in investeert sinds die verplichting. 

De documentairereeks, die als voorlopige titel "Liberation route" heeft, gaat over de bevrijding van West-Europa in 1944-1945. Ze wordt geproduceerd door het productiehuis Czar met steun van Dutch FilmWorks. Netflix zal 40 procent van het totale budget bijdragen. De documentaire is al verkocht aan Telenet en er is ook steun via het tax shelter, dat is een fiscaal voordeel voor bedrijven die in films investeren. 

Koen Mortier is momenteel bezig met het uitschrijven van het scenario. Hij hoopt dat hij in het najaar kan beginnen te draaien, zegt hij aan VRT NWS. Aan de hand van oorlogsbrieven wil hij de kijker meenemen in de gedachtengang van jonge mensen die toen met de oorlog geconfronteerd werden. 

"Ik wil bewijzen dat de Tweede Wereldoorlog gaat over jongeren van 20 jaar. In die brieven schrijven ze hun emoties op dat moment neer. Vaak zijn het noodkreten gericht aan hun moeder. Dat is veel directer dan een oud-strijder die jaren later herinneringen ophaalt", vindt Mortier. Op dit moment pluist hij samen met researchers en geschiedkundigen archieven uit om brieven op te sporen. Het is de bedoeling dat die ook door jonge mensen zullen worden voorgelezen. 

Het moet een anti-oorlogspamflet worden, dat vooral de mensen centraal stelt.

Mortier wil getuigenissen uit verschillende hoeken aan het woord laten. "Soldaten, verzetstrijders, collaborateurs, burgers, het kan voor mij allemaal", zegt hij. "Vaak werden die jongeren door allerlei ideologieën naar de oorlog gedreven. Het moet een anti-oorlogspamflet worden, dat vooral de mensen centraal stelt."

"Met de reeks wil ik in de eerste plaats jongeren bereiken tussen de 18 en 30 jaar", zegt Mortier. "Zij weten minder over de oorlog dan mijn generatie." Hij mikt ook op een internationaal publiek. Het wordt een Engelstalige reeks die bestaat uit 12 afleveringen. Elke aflevering zal een andere presentator de honneurs waarnemen. Dat gaat over bekende jonge acteurs, sportlui en muzikanten die door hun familiegeschiedenis een persoonlijke band hebben met de Tweede Wereldoorlog.

Meest gelezen