Amazon lanceert nog grotere fysieke winkel

De Amerikaanse online retailer Amazon breidt zijn activiteiten in de fysieke verkoop verder uit. In Seattle, de thuisstad van Amazon, heeft het bedrijf immers een winkel geopend die vier keer meer shopping-oppervlakte biedt dan het eerste kassaloze filiaal dat de retailer in januari twee jaar geleden opende.

Met het nieuwe concept Go Grocery mikt Amazon ook op een ander marktsegment. Amazon Go, de formule waarmee de onderneming in de fysiek retail debuteerde, richtte zich vooral op kantoormedewerkers in de stadscentra. De winkels van Go Grocery zullen vooral in woonwijken worden ingeplant. Daarbij hoopt de formule vooral residentiële klanten te kunnen aantrekken.

Winkelbudget

‘Het nieuwe concept weerspiegelt de ambities van Amazon om een groter deel van het winkelbudget van de consument te kunnen innen,’ aldus het persbureau Reuters. ‘Daardoor werpt Amazon zich steeds sterker op als een concurrent van de traditionele winkelketens.’

‘Drie jaar geleden nam Amazon al de keten Whole Foods op, maar die formule is vooral op de hogere marktsegmenten gericht. Het bedrijf was echter ook op zoek naar de uitbouw van een keten fysieke supermarkten die aan de vraag van een meer gediversifieerd publiek zouden kunnen antwoorden.’

Het winkelen in de Go Grocery is grotendeels op dezelfde manier georganiseerd als in de Amazon Go. Klanten worden met een smartphone-app uitgerust. Camera’s en sensoren op de winkelvloer registreren welke goederen door de klanten worden aangeschaft. Wanneer de shoppers de winkel verlaten worden de aankopen op hun kredietkaarten gefactureerd. Daardoor is er geen nood aan kassiers.

Technische uitdaging

Dilip Kumar, vice-president fysieke retail bij Amazon, erkent dat de ontwikkeling van het nieuwe formaat een belangrijke technische uitdaging betekende.

‘De Go Grocery verkoopt niet alleen verpakte goederen,’ verduidelijkt hij. ‘Het aanbod omvat ook gebak, vers vlees en zeevruchten. De technologie moest dan ook begrijpen op welke manier de klant met die producten omgaat. Er is met dat aanbod beduidend meer interactie dan met een drankblik.’

Hoewel de formule een belangrijke besparing op kassapersoneel vertegenwoordigt, heeft Amazon wel extra medewerkers moeten inhuren voor de interactie met de klant en het aanvullen van de rekken.

Meer