Roettest van autokeuring is waardeloos: een op de acht Euro 5-diesels stoot 730 (!) keer meer uit dan normaal door defecte roetfilter
Een op de acht roetfilters bij Euro 5-dieselwagens is defect. Dat leidt mobiliteitsclub VAB af uit een onderzoek naar de effectieve uitstoot van fijnstof bij het huidige dieselwagenpark in Vlaanderen. VAB gebruikte een moderne fijnstofdeeltjesteller om de werkelijke uitstoot te meten van 152 voertuigen. Extrapolatie naar het Belgische wagenpark leert dat er mogelijk 165.000 dieselvoertuigen rondrijden met defecte of verwijderde roetfilter.
Wanneer de roetfilter bij een Euro 5- of Euro 6-dieselwagen niet functioneert of weggenomen werd, omdat bijvoorbeeld een herstelling te duur zou uitvallen, zou die auto eigenlijk geen lage-emissiezone (LEZ) meer binnen mogen. Maar het probleem is volgens VAB dat momenteel niemand, ook niet de autokeuring, kan vaststellen of een roetfilter al dan niet correct functioneert.
Één dieselwagen met kapotte roetfilter vervuilt evenveel als 729 Euro 5-dieselwagens met goed werkende roetfilter of als 8.493 Euro 6-dieselwagens met goed werkende roetfilter.
"Dat komt doordat de huidige verplichte Europese wetgeving een opaciteitstest met roetmeter voorziet die niet geschikt is om de fijnstofuitstoot van dieselwagens te meten", zegt VAB-woordvoerder Maarten Matienko. "De gebruikte technologie is niet verfijnd genoeg om een falende roetfilter eruit te halen."
Nochtans mag het effect van een dieselwagen met kapotte roetfilter niet onderschat worden. Zo vervuilt één dieselwagen met kapotte roetfilter zoveel als 729 Euro 5-dieselwagens met goed werkende roetfilter of als 8.493 Euro 6-dieselwagens met goed werkende roetfilter.
Update regelgeving
VAB vraagt dat Vlaams minister Lydia Peeters, bevoegd voor de technische controle, dringend de regelgeving zou aanpassen, zodat de autokeuringsstations de nieuwste testapparatuur zouden mogen gebruiken die een veel adequatere meting toelaat. Een bijkomend voordeel is volgens VAB dat zo ook vermeden wordt dat een koper van een tweedehandswagen een auto koopt waarvan de roetfilter defect is.
Een fijnstofdeeltjesteller is veel gevoeliger en nauwkeuriger dan de oude rooktestmeter. Bovendien is hij ook minder belastend voor het voertuig, omdat de meting gebeurt bij stationair toerental, en er dus niet meer plankgas gegeven moet worden.
Verwijdering filter = fraude
Bij verwijdering van een roetfilter is er fraude in het spel. Bij een defecte roetfilter moet volgens VAB een reiniging of vervanging gebeuren. "Het is daarbij belangrijk om problemen snel op te sporen omdat de kost voor een reiniging van een roetfilter beperkt blijft tot 200 à 400 euro, terwijl de vervanging van een roetfilter bij onherstelbaar defect tot meer dan 4.000 euro kan kosten", aldus VAB.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
Drie keer zoveel tweedehandse elektrische auto’s ingeschreven
Steeds meer Belgen kopen een tweedehandse elektrische auto. In het eerste kwartaal van dit jaar ging het om 2.576 voertuigen, 157% meer dan de 1.003 in dezelfde periode vorig jaar. In Vlaanderen, waar de koper een premie krijgt, was er sprake van een verdrievoudiging van 655 naar 1.981. -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
-
Vlaamse regering herstelt toegang oldtimers in lage-emissiezones
De Vlaamse regering herstelt de toegang van oldtimers in lage-emissiezones (LEZ). Nadat de Raad van State de oorspronkelijke uitzonderingsregeling voor oldtimers had vernietigd, zou de toegang voor oldtimers binnenkort terugvallen op een regeling waarmee ze slechts 12 keer per jaar met een betalende dagpas binnen de LEZ in Gent of Antwerpen zouden mogen rijden. Op voorstel van Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) heeft de Vlaamse regering nu een besluit goedgekeurd waarin de Brusselse regeling wordt overgenomen en waarbij de lokale besturen individuele vrijstellingen kunnen verlenen. -
Bijna niemand kent de betekenis van deze borden in Duitsland, maar ze zijn ook niet voor mensen bedoeld
Automobilisten die deze vakantie door Duitsland rijden, lopen grote kans om ze tegen te komen: vreemde, zwart-wit gekleurde verkeersborden langs de snelweg waarvan niemand lijkt te weten waarvoor ze dienen. Dat ze niet bedoeld zijn voor mensen, maakt het nog mysterieuzer. -
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
-
Elon Musk: Tesla presenteert begin augustus ‘robotaxi’
-
Independer
Auto-ongeval tijdens het pendelen: komt je werkgever tussen in de kosten? En wat moet jij zelf concreet ondernemen?
Het kan iedereen overkomen: een ongeval tijdens het pendelen, met stevige kosten als gevolg. Independer.be legt uit bij wie in dat geval de verantwoordelijkheid ligt en wat de precieze voorwaarden zijn, zodat jij met een gerust gemoed de baan op kan, zowel wat betreft lichamelijke schade als averij aan je wagen. -
PREMIUM
Op zoek naar een nieuwe auto? Diesel, hybride, of toch maar géén? Experts geven hun visie
De normen in de lage-emissiezones van Antwerpen en Gent worden vanaf 1 januari 2020 strenger. Maar liefst 17 procent van alle wagens in Vlaanderen zijn dieselwagens die niet meer zullen voldoen aan die normen, zegt autosectorfederatie Febiac. Ook aan een nieuwe auto toe? Drie experts geven mee waarop u moet letten als u straks in de showroom staat. Over een ding zijn ze het roerend eens: een eenduidige lijn is in het beleid van de overheid niet te vinden. -
PREMIUM
“Gebruik géén afwasmiddel”: carrosserie-expert geeft advies om je auto zonder strepen of krassen Saharastof-vrij te krijgen
62 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerYolande Toremans
Anoniem
Michael Verbrugghe
Anoniem
Lode Cox