AFP
Volledig scherm
© AFP

Roettest van autokeuring is waardeloos: een op de acht Euro 5-diesels stoot 730 (!) keer meer uit dan normaal door defecte roetfilter

Een op de acht roetfilters bij Euro 5-dieselwagens is defect. Dat leidt mobiliteitsclub VAB af uit een onderzoek naar de effectieve uitstoot van fijnstof bij het huidige dieselwagenpark in Vlaanderen. VAB gebruikte een moderne fijnstofdeeltjesteller om de werkelijke uitstoot te meten van 152 voertuigen. Extrapolatie naar het Belgische wagenpark leert dat er mogelijk 165.000 dieselvoertuigen rondrijden met defecte of verwijderde roetfilter.

62 reacties

  • Yolande Toremans

    1 jaar geleden
    Een storing i,n de roetfilter en of EGR resulteert ineen noodprogramma waarbij de auto nog zo'n 50km/h zal halen en zonder veel trekkracht integenstelling wat hier verkondigt wordt
  • Anoniem

    4 jaar geleden
    @Michael Verbrugghe,als je kan verder rijden met defecte roetfilter waarom zou je hem dan verwijderen?.Kan niet,nonsens,een defecte roetfilter die quasi toe zit daar rij je geen meter meer mee.Premium merken gaan zeker in veiligheid (70km/max) voor ie volledig toe is om garage te bereiken.Wat jij hier beschrijft is frauderen,filter leegkloppen en terug monteren en dan "uit programmeren" en is verboden,maar als je de normale weg volgt zet je ofwel een nieuwe of je laat hem uitbranden.
  • Michael Verbrugghe

    4 jaar geleden
    Raf Peeters, de auto gaat niet in veiligheid je krijgt enkel een storing waarmee je perfect normaal kan rijden zeker met de euro 5. En je kan hem ook gewoon laten verwijderen en uitprogrammeren, dan rijdt de auto zelfs nog beter... Het is dus wel degelijk juiste info
  • Anoniem

    4 jaar geleden
    Roetfilters die niet werken ,dan krijg je storingmelding en gaat je wagen in veiligheid en echt rijden tenzij in veiligheid modus ga je niet doen.VAB is weer eens aan des-informatie aan 't doen.
  • Lode Cox

    4 jaar geleden
    En als ge uwe auto zou willen ombouwen op elektrisch, wat vandaag de dag perfect kan, is er de politiek die dit in België verbiedt. Ge moet maar ene nieuwe kopen. Dat is natuurlijk beter voor vader staat maar zeker niet voor mijne portemonnee.