© JHS

Plan van De Lijn voor ‘Tramnet 2020’: acht sneltrams, vier stadstrams

Het ‘Tramnet 2020’ met acht sneltramlijnen en vier stadslijnen zou weleens de blauwdruk kunnen vormen van de plannen die de Vervoerregio Antwerpen momenteel uittekent voor het openbaar vervoer in en rond de stad. Dat denkt ook deskundige Herman Welter. “Dat plan is bij mij al bekend sinds 2017 en dateert waarschijnlijk al van daarvoor. Per definitie is het geen slecht plan.”

Patrick Van de Perre

Twee weken geleden lekte een presentatie van De Lijn uit waarin sprake is dat de tramlijnen 7 en 4 zouden verdwijnen en dat tramlijn 2 een andere route zou gaan volgen. Deze berichten werden ontkend noch bevestigd. Ondertussen lijkt het erop dat tramlijnen 7 en 4 blijven bestaan. Al zullen die wel een ander traject volgen.

© Joris Herregods

De Vervoerregio Antwerpen zou zich hiervoor op ‘Tramnet 2020’ baseren, een concept dat een volledige hertekening van het tramnet inhoudt. “De Lijn gaat niet over een nacht ijs om haar tramnetwerk te herschikken. Zo’n operatie wordt jaren van tevoren voorbereid. Het zou dan ook logisch zijn dat dit plan de basis vormt voor de geplande veranderingen. Al dan niet met een aantal nog uit te voeren aanpassingen”, zegt Herman Welter.

Dat is volgens de expert in openbaar vervoer niet noodzakelijk slecht nieuws. “Het is logisch dat een openbaarvervoerbedrijf om de zoveel tijd de bestaande tramroutes evalueert en waar nodig bijstuurt. Dat is onder meer ook in Amsterdam gebeurd bij de opening van de noord-zuidmetrolijn.”

COLUMN. Nog minder tram en nog meer auto?

Langere én meer trams

Maar trams alleen een ander traject laten volgen is niet voldoende om aan de toenemende vraag naar openbaar vervoer in sommige delen van de stad te voldoen. “Om tot een efficiënt tramnetwerk te komen, moet aan vier voorwaarden worden voldaan. Stiptheid, een hoge frequentie, goede informatie en comfort. Daar wringt vaak het schoentje op de Antwerpse tramlijnen”, vervolgt Herman Welter.

© Joris Herregods

De frequentie lijkt een stap achteruit te zetten op een aantal lijnen die in aanmerking komen voor aanpassing. “Wanneer tramlijn 7 het traject tussen Mortsel en Harmonie niet langer bedient, moet de frequentie van tramlijn 15 – die daar nog wel blijft rijden – omhoog. De Lijn zou van plan zijn om trams van zestig meter in te zetten die om de tien minuten rijden. Op de zware as Boechout-Mortsel-Groenplaats-Linkeroever is de reiziger beter gediend met minder lange trams die om de zeven tot acht minuten rijden. Alleen met een hoge frequente kun je meer passagiers aantrekken.”

Onduidelijkheid eigen schuld

Ook kan een vernieuwd tramnet pas efficiënt zijn als de haltes waar reizigers moet overstappen comfortabel zijn. “Dat mensen moeten overstappen, hoeft op zich geen probleem te zijn. Openbaar vervoer zal nooit mensen van deur tot deur brengen. Dat is onmogelijk. Maar dan moet dat overstappen zo goed als mogelijk worden georganiseerd”, zegt Herman Welter.

Daarbij neemt hij opnieuw halte Harmonie als voorbeeld. “Mensen die daar op een andere tram willen overstappen, worden door hekken gehinderd. De halte is niet gebruiksvriendelijk, waardoor mensen tijd verliezen of op een gevaarlijke manier het andere perron moeten proberen te bereiken.”

Welter vindt ook dat op dergelijke overstapstations trams op elkaar moeten wachten. “Het kan toch niet dat reizigers die willen overstappen, een tram voor hun neus zien wegrijden? Dergelijke situaties zorgen voor frustraties en tijdverlies en moedigen mensen niet aan om het openbaar vervoer te nemen.”

Of ‘Tramnet 2020’ volledig of gedeeltelijk werkelijkheid wordt, blijft voorlopig afwachten. De ongerustheid en de bijbehorende petitieacties van de reizigers zijn volgens Welter dan ook voor de rekening van de Vervoerregio Antwerpen. “Er is nauwelijks communicatie en dat zorgt voor onzekerheid. De reizigers hebben recht op een duidelijk verhaal. De Vervoerregio Antwerpen moet haar plan voor het openbaar vervoer bekendmaken en daarbij zeggen wat al zeker is en wat nog voor discussie vatbaar is. Op die manier zou er een pak minder ongerustheid zijn.”

Bekijk onderstaande kaart hier op groot formaat

© RR

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Keuze van de Redactie

MEER OVER