Amerikaanse autoriteiten tikken Tesla en Apple op de vingers voor smartphone die dodelijke crash met Tesla Model X veroorzaakte
De Amerikaanse toezichthouder National Transportation Safety Board (NTSB) concludeert in een rapport dat de dodelijke crash met een Tesla Model X in maart 2018 onder meer te wijten is aan een afgeleide bestuurder én beperkingen van de Autopilot. Tesla en Apple, die de smartphone leverden waardoor de bestuurder werd afgeleid, krijgen er in het rapport van langs.
In het rapport neemt de NTSB vooral Tesla op de korrel. Volgens de onderzoeksraad was de Autopilot van Tesla onvoldoende in staat om te monitoren in hoeverre de bestuurder zich daadwerkelijk bezighield met de taak van het rijden. Daarbij was de timing van de waarschuwingen van het systeem onvoldoende om de bestuurder zover te krijgen dat hij zou reageren en zo de crash kon voorkomen of minder erg kon maken.
Volgens de NTSB zijn nieuwe eisen nodig voor rij-assistentiesystemen die deels zelfrijdende functies aanbieden. Tesla moet van de raad applicaties ontwikkelen die de mate van betrokkenheid en oplettendheid van de bestuurder effectiever monitoren.
Daarnaast stelt de NTSB op basis van verschillende onderzochte crashes vast dat de Autopilot van Tesla stelselmatig door bestuurders wordt gebruikt, in omstandigheden waarvoor het systeem niet is bedoeld. “Ondanks de bekende limieten van het systeem, beperkt Tesla niet waar de Autopilot kan worden gebruikt”, aldus de raad. Volgens de raad moet Tesla op dit punt veiligheidswaarborgen inbouwen.
Game
Ook de bestuurder wordt specifiek als oorzaak aangeduid in het rapport. Volgens het rapport was hij waarschijnlijk afgeleid tijdens het rijden door het spelen van een game op zijn mobiele telefoon. Daardoor had hij niet in de gaten dat de Autopilot de Model X naar het gedeelte van de snelweg manoeuvreerde dat niet voor auto’s was bedoeld. Dit gebeurde in de weken voorafgaand aan de crash ook al een paar keer.
Zijn telefoon was een iPhone; de bestuurder werkte immers als ontwikkelingsingenieur bij Apple. Volgens de NTSB treft daarom ook Apple in de hoedanigheid als werkgever enige blaam, omdat het bedrijf geen beleid had om het gebruik van mobiele telefoons tijdens het rijden te beperken. Volgens de raad hebben de fabrikanten van elektronische apparaten de mogelijkheid om zeer afleidende functies op draagbare apparaten te vergrendelen als ze tijdens het rijden worden gebruikt. Zo’n functie moet in de ogen van de NTSB standaard op alle apparaten komen.
Beveiliger
En er ging nog meer mis die bewuste dag. De zogenoemde rimpelbuis-obstakelbeveiliger die vooraan de betonnen barrière zit en de impact van de botsing had kunnen beperken, was beschadigd door een eerder ongeluk en functioneerde daardoor niet naar behoren. Waarschijnlijk had de bestuurder nog geleefd als die beveiliger in goede staat had verkeerd, stelt de NTSB.
De organisatie verwijt Tesla verder dat de botsingsvermijdingssystemen van de Model X niet ontworpen waren om de deze beveiliger te herkennen. De raad maakt op dat punt overigens ook een verwijt aan de National Highway Traffic Safety, die dit niet als harde eis heeft gesteld.
Bij het ongeval was sprake van een scheiding in de snelweg, waarbij een barrière de snelweg scheidde van een afslag. De Model X kwam op het gedeelte recht voor de barrière terecht, wat er voor de camerasystemen van de Tesla waarschijnlijk uitzag als een normale rijbaan. Mede doordat de beveiliger niet werd herkend, crashte de auto tegen de barrière, waarna de Model X nog door twee andere auto’s werd geramd.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Tesla wil af van iconische lopende band: op naar “revolutionair” nieuw productiesysteem?
-
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”
Tesla gaat wereldwijd meer dan 10 procent van de banen schrappen. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van een interne email die topman Elon Musk naar het personeel stuurde. Eerder gingen er al geruchten rond over de ontslagronde. De bouwer van elektrische auto’s heeft namelijk al langer last van teruglopende verkoopcijfers. -
Tesla breekt in tweeën na zware crash
In de Verenigde Staten is de bestuurder van een Nissan GT-R aangeklaagd nadat hij maandag met hoge snelheid een Tesla Model X ramde in Hallandale Beach, Florida. Hierdoor brak de Tesla in twee stukken. -
-
Nieuwe Tesla Model Y: meer een opgeblazen Model 3 dan een SUV
-
Welke auto kopen in 2024? Wij bundelen de besprekingen van onze experten in de HLN Autowijzer
De Belg koopt weer volop een nieuwe wagen. In 2023 werden er 476.675 ingeschreven in ons land. Dat is het hoogste cijfer in vier jaar tijd, zo stelt sectorfederatie Febiac vast. Misschien overweeg ook jij een nieuwe auto dit jaar? Om jou te helpen bij je keuze, afhankelijk van je budget, smaak of noden, hebben wij een gloednieuwe tool gebouwd: de HLN Autowijzer. Daarin vind je de recensies van onze mobiliteitsexperten. De voorbije jaren hebben zij tientallen nieuwe auto’s getest , van populaire merken tot luxewagens. Ontdek ze hier. -
Auto
Tesla ontkent dat auto's op hol slaan: “Beleggers speculeren op koersdaling”
Tesla ontkent dat zijn auto's plotseling versnellen. De autofabrikant doet dat in reactie op een petitie die de Amerikaanse toezichthouder NHTSA oproept een onderzoek in te stellen. Volgens de indieners van de petitie is het op hol slaan van Tesla's de oorzaak van verschillende ongelukken. Ze willen dat 500.000 Tesla's worden teruggeroepen en gerepareerd. -
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
-
PREMIUM
“Op één vlak ging Dacia nu wel te ver”: onze autokenner test de nieuwe Duster, die alweer een ‘prijskraker’ is
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
De werkende Belg kan op steeds meer extraatjes rekenen: de voorbije vijf jaar is het gemiddeld aantal extralegale voordelen met 10 procent toegenomen. Om welke voordelen gaat het precies (en welke zijn aan een terugval bezig)? Welke rol spelen je functie, statuut, opleiding en de sector waarin je werkt? En wat met de verschillen tussen man en vrouw? Jobat.be zocht het uit. -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
PREMIUM
Tesla houdt woord, en was nooit zo veel waard
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerMatt Casters